Wehkamp gaat kruidenierswaren bezorgen

Het postorderbedrijf Wehkamp wil typische supermarktproducten als wasmiddelen en cosmetica thuis gaan bezorgen. Binnenkort krijgt een groep vaste klanten samen met de nieuwe catalogus een actiefolder thuis....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Wehkamp wil speciale 'supermarkt'-folders meesturen met de dikke catalogus die iedere zes maanden wordt verspreid. Daarin worden producten als Robijn Intensief (3,75 kilo voor 29,95 gulden) en Andrélon Haarspray (drie flesjes van 250 mililiter voor 19,95 gulden) aangeboden. Bij prijsvechter Dirk van den Broek zou men 20,96 en 17,95 gulden voor die producten kwijt zijn.

De telefonisch te bestellen producten worden op afspraak thuisbezorgd. Wehkamp rekent daarvoor, net als bij de normale catalogusproducten, 7,95 gulden bezorgkosten per keer.

'Klanten zijn bereid voor gemak te betalen', zegt een woordvoerster van Wehkamp. 'Wat wij aanbieden, zijn grote verpakkingen die men niet graag meeneemt bij het boodschappen doen. Dan neemt men de bezorgkosten voor lief.' Ze gaat ervan uit dat de Wehkamp-klanten de folder meer dan eens ter hand zullen nemen. Bovendien kunnen ze de aanbiedingen ook op Internet vinden.

De woordvoerster beklemtoont het om een proef gaat, waarbij een beperkte groep klanten de folder krijgt. Op basis van meerdere proeven wordt besloten of Wehkamp met deze service doorgaat. Wehkamp, onderdeel van het Britse Great Universal Stores, heeft in Nederland een omzet van 720 miljoen gulden. In zijn kaartenbak zitten anderhalf miljoen Nederlanders.

De proef van Wehkamp past in de trend die H. Gianotten, directeur van het onderzoeksbureau EIM gisteren signaleerde tijdens een congres over winkelcentra: 'de ketenomkering'. Terwijl winkeliers de producten die fabrikanten leverden vroeger braaf in hun winkel zetten, en klanten niets te willen hadden, zijn de rollen omgedraaid.

Winkeliers zetten tegenwoordig hun leveranciers onder druk, en klanten stellen hoge eisen. Door andere kanalen te gebruiken, waarbij Internet een grotere rol wordt toegedacht dan catalogi, trachten fabrikanten hun greep op de markt te herstellen. Op hun beurt gebruiken klanten Internet om prijzen en specificaties van producten te vergelijken.

Na de zelfbedieningsrevolutie tussen 1960 en 1970 is de productiviteit van winkels per meter drastisch teruggelopen. De productiviteit van de werknemers is sindsdien ook niet meer toegenomen. De detailhandel heeft zijn winst weten op te voeren door steeds meer kosten naar producenten en groothandels te verschuiven.

In de food-sector waren in 1992 de kosten voor de fabrikant 5,43 procent van de omzet en voor de winkelier 3,88. In 1995 waren de kosten voor de fabrikant gestegen tot 7,35 procent, terwijl die voor de winkelier waren gedaald tot 2,59 procent.

Gianotten vermoedt dat Internet over een jaar of vijf 10 tot 15 procent van de detailhandel voor zijn rekening neemt. 'Dat kan bedriegend zijn, omdat fabrikanten zelf de distributie kunnen induiken', hield hij zijn gehoor van winkelcentra bouwende projectontwikkelaars voor.

Gianotten haalde het voorbeeld van Kodak aan. Op de website van de filmpjesfabrikant kunnen klanten net zo gemakkelijk tips krijgen over fotografie of het presenteren van foto's, als dat ze camera's en andere producten kunnen bestellen. 'Fabrikanten gaan de winkeliers passeren.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.