Wehkamp en Sanders Meubelstad uit elkaar

De bekende winkelketen Sanders Meubelstad wordt verkocht. De huidige eigenaar GUS Holland wil zich concentreren op de veel grotere 'thuiswinkelier' Wehkamp....

Sanders Meubelstad begon in 1972 als de showroom voor de meubels uit de Wehkamp-catalogus, goed voor 80 procent van het assortiment. Nu is dat nog maar 10 tot 20 procent, aldus Gerard Marsman, directeur van GUS Holland dat ook Wehkamp bezit. De letters GUS staan voor Great Universal Stores, een van de grootste postorderaars van Groot-Brittannië.

'Zelf hebben we het liever over homeshopping', zegt Marsman. 'De orders van de klanten en de leveranties van onze artikelen gaan allang niet meer per post.' Vanuit zijn distributiecentra levert Wehkamp zelf de goederen die de klanten telefonisch hebben besteld.

De komende jaren wil GUS vooral investeren in de verkoop via het Internet, naast de beroemde Wehkamp-catalogus die twee keer per jaar in een oplage van twee miljoen exemplaren wordt verspreid. 'Onze Internet-verkopen zijn nog gering, maar verviervoudigen wel elk jaar', vertelt Marsman. 'Volgend jaar zullen we voor ongeveer vijftig miljoen omzetten via het Internet.'

De totale Wehkamp-omzet is 750 miljoen gulden, de winst 42 miljoen. De veertien winkels van Sanders Meubelstad zetten zo'n tachtig miljoen gulden om. Volgens Marsman zijn ze winstgevend, al geeft hij geen cijfers. Eveneens geheim blijft de prijs die Nijman voor de winkels neertelt.

Nijman is eigenaar van de meubelketens Montèl, Fauteuilerie, Riant en International Leder. Hun gezamenlijke omzet is zo'n 120 miljoen gulden, en groeit met gemiddeld 15 procent per jaar. Dat is meer dan de marktgroei. De Nijman-winkels zitten hoger in de markt en zijn meer gespecialiseerd, Sanders Meubelstad heeft een breder en goedkoper assortiment.

'Wij kopen Sanders vanwege de synergie', aldus Nijman-directeur Ben Hagens. 'Wat de omvang betreft is het voor ons een grote kluif, maar onze kosten stijgen niet door deze overname.' Hagens denkt het nodige aan de Sanders-winkels te kunnen verbeteren. 'Wij zijn goed in meubelformules. Als onze klanten niet tevreden zijn met een aankoop, treffen wij een regeling. Sanders is minder klantgericht.'

Ook Hagens wil de komende jaren in Internet-verkoop investeren. 'Montèl heeft al een eigen website, maar de verkopen stellen nog weinig voor. De klant koopt toch het liefst meubels in de winkel, waar hij ze zelf kan zien en uitproberen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden