PROFIEL

Weg bij Volkswagen, spartelend bij Porsche

Topman Martin Winterkorn is diep gevallen vanwege het gesjoemel bij Volkswagen. Maar zijn topfunctie bij Porsche SE opgeven, gaat hem te ver, aldus Der Spiegel vrijdag.

In 2012 kreeg Winterkorn 14,5 miljoen euro aan salaris en bonussen, in 2013 15 miljoen en vorig jaar 15,8 miljoen.Beeld AP

Begin dit jaar kwam hij nog in aanvaring met zijn president-commissaris Ferdinand Piëch (78), die openlijk afstand van hem nam, juist vanwege de teleurstellende resultaten in de VS. Martin Winterkorn won de machtsstrijd met der Alte, de kleinzoon van Ferdinand Porsche, door de steun te verwerven van de andere telgen van de grootaandeelhouder, onder wie de familie Porsche.

'Met Martin Winterkorn willen we ons pad vervolgen', maakte VW nog op 1 september bekend. De 68-jarige VW-topman zou een contractverlenging krijgen tot 2018; komende vrijdag zou een besluit moeten vallen.

Ondanks alle kritiek op Winterkorn (VW bouwt tien miljoen auto's met 600 duizend werknemers en Toyota hetzelfde aantal met 350 duizend) geldt Winterkorn zo niet als de beste dan toch als de bestbetaalde manager van een Duits concern. In 2011 verdiende hij in een jaar meer dan 17 miljoen euro. Dat werd als zo extravagant gezien dat VW gedwongen werd een salarisplafond van 16,5 miljoen in te stellen.

200 miljard euro

In 2012 kreeg hij 14,5 miljoen euro aan salaris en bonussen, in 2013 15 miljoen en vorig jaar 15,8 miljoen - net onder dat afgesproken plafond. Winterkorn verdient niet alleen aanzienlijk meer dan collega's van andere soms grotere Duitse concerns, maar ook dan zijn collega's in de industrie. Topman Sergio Marchionne van Fiat krijgt 'maar' 3,6 miljoen euro en Mary Barra van General Motors 10,3 miljoen. Dat hij het verdiende, stond buiten kijf. Dankzij Winterkorn was VW dit jaar tenslotte het grootste autoconcern ter wereld geworden. Sinds hij aantrad, verdubbelde de omzet tot 200 miljard euro.

Na een studie metaalkunde in Stuttgart trad Winterkorn in 1973 in dienst bij het gerenommeerde Max Planck Instituut. Vier jaar later verruilde hij dat voor een baan bij Robert Bosch en in 1981 kwam hij als kwaliteitsmanager in dienst van VW-dochter Audi. Hier klom hij al snel op naar een toppositie. In 1993 haalde Piëch hem naar Volkswagen zelf, waar hij twee jaar later verantwoordelijk werd voor het productmanagement en in 2000 voor de ontwikkeling.

Martin Winterkorn buigt diep om de onderkant van een Porsche te inspecteren.Beeld EPA

Winterkorn speelde een doorslaggevende rol in het herlanceren van een vernieuwde uitgave van de iconische VW Kever. In een interview met het Handelsblatt omschreef de Duitser zijn levensmotto als: 'Wat we hebben verbeteren, en het dan doorgeven aan de volgende generatie.'

Na zijn tijd bij VW keerde hij even terug als bestuursvoorzitter van Audi, voordat hij in 2007 door Ferdinand Piëch werd aangetrokken als de nieuwe topman van het hele concern. Tegelijk werd hij de topman van Porsche Holding en kwam hij in de raad van commissarissen van Bayern München. Omdat Volkswagen eigenaar is van FC Wolfsburg had hij vaak een dubbele pet op. Dat die niet altijd tot voorspelbare resultaten leidde, bleek onlangs, toen de Belgische middenvelder Kevin de Bruyne van Wolfsburg niet naar Bayern München verhuisde, maar naar Manchester City.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden