Weerstand tegen Lelystad Airport neemt toe: ChristenUnie en D66 neigen naar uitstel

Regeringspartijen ChristenUnie en D66 zetten VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur onder druk door publiekelijk te aarzelen over het openen van Lelystad Airport in april 2019. Als niet heel snel duidelijk wordt wat de aanvliegroutes gaan worden, wat de bijbehorende geluidshinder en de te verwachten milieuschade zal zijn, neigen de twee coalitiepartijen naar uitstel tot 2020 of later.

Uitstel Lelystad Airport ligt voor de hand Beeld anp

'Uitstel ligt voor de hand', zegt ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins over het openen van het nieuwe vliegveld in Lelystad. 'We moeten nu eerst werken aan het herstel van vertrouwen van burgers in de overheid.' Zijn D66-collega Jan Paternotte voegt per email toe dat ook de Democraten zich afvragen 'of opening in 2019 überhaupt realistisch is'.

Volgens het regeerakkoord van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie moet Lelystad Airport samen met het vliegveld in Eindhoven vakantievluchten gaan overnemen van het drukke Schiphol. Minister Van Nieuwenhuizen was in december nog stellig dat uitstel 'geen optie is'. Maar de bewindsvrouw ziet de weerstand tegen haar plan inmiddels toenemen. Zonder steun van de ChristenUnie of D66 mist ze een Kamermeerderheid.

Overlast

Afgelopen zomer toonden actiegroepen forse fouten aan in de officiële berekeningen over geluidsoverlast en milieuschade door het nieuwe vliegveld. Ook werd toen pas duidelijk dat vliegtuigen van en naar Lelystad nog veel lager dan verwacht gaan vliegen. Dit om te voorkomen dat deze toestellen het vliegverkeer van Schiphol in de weg zitten. Minister Van Nieuwenhuizen gaf die fouten weliswaar toe tijdens een Kamerdebat in december en zei die te 'betreuren', maar wil Lelystad Airport desondanks in 2019 openen.

Zowel de ChristenUnie als D66 uitten tijdens hetzelfde Kamerdebat in december ook al hun aarzelingen over de openingsdatum. 'Lelystad Airport gaat er natuurlijk komen, maar voor de ChristenUnie is de openingsdatum nog geen gelopen race', zei Bruins toen. 'Ik vraag me af of de planning haalbaar is', zei D66'er Paternotte. En: 'Er bestaat helemaal niet zoiets als 'moet open'.

De ChristenUnie en D66 trappen ook nu weer op de rem omdat het voor hen onduidelijk blijft wat de werkelijke geluids- en milieueffecten van het vliegveld zullen zijn - ondanks herhaaldelijke verzoeken aan de minister om opheldering.

'Foutenfestival'

De beslissing over de opening van Lelystad Airport wordt officieel pas in februari genomen tijdens een nieuw te plannen Kamerdebat. Maar Bruins is nog niet overtuigd dat de aanvullende informatie die de minister nog gaat delen uitstel kan voorkomen. 'Ik geef daarom alvast een winstwaarschuwing af'.

Ook D66 is niet overtuigd dat de opening door moet gaan in 2019. Het Kamerlid Paternotte noemt de rekenblunders van de overheid over de aanvliegroutes en de geluids- en milieueffecten een 'foutenfestival'. 'In november 2017 hadden de nieuwe aansluitroutes er moeten liggen, maar ze zijn er nu nog niet. Voorlopig heeft de minister dus nog niet openbaar kloppende informatie over de vliegroutes en de geluidsoverlast op tafel gelegd', schrijft Paternotte. 'Het is lastig oordelen zonder kloppende informatie.'

Het vertrouwen dat omwonenden van Lelystad hebben in de overheid is inmiddels 'tot onder het nulpunt gedaald', denkt ChristenUnie-Kamerlid Bruins. 'Op dit moment is nog niet duidelijk hoe het luchtruim eruit gaat zien en wat de aanvliegroutes zullen zijn. Het ligt voor de hand dat je eerst weet hoe het eindplaatje eruit gaat zien voordat je een vliegveld opent', zegt Bruins.

De VVD en het CDA zijn ondanks de bezwaren voorstander van opening in 2019. De partijen verwachten dat het vliegveld voor veel extra banen zal zorgen. 'Als Lelystad niet open kan op de geplande datum, staat de ontwikkeling van Nederland stil en loopt ons land schade op', zegt het VVD-Kamerlid Remco Dijkstra.

Ook de Provincie Flevoland ziet dat zo. Commissaris van de Koning Leen Verbeek kreeg afgelopen dinsdag veel kritiek toen hij de protesten van inwoners tijdens zijn nieuwjaarstoespraak kwalificeerde als 'bijna rituele rimpelingen'. Ook zei hij ervan overtuigd te zijn dat het vliegveld gewoon in 2019 opengaat.

Actiegroep Hoog Overijssel lijkt nu gelijk te krijgen. 'Een pas op de plaats is een goed idee.'

Nieuwe vliegroutes

Wat de Volkskrant nog meer schreef over de aanleg van Lelystad Airport

Dit is hoe Schiphol de hinder omlaag rekent
Burgers kunnen klagen wat ze willen, uit amper te volgen becijferingen van Schiphol zelf blijkt steeds dat de hinder juist spectaculair afneemt. Daar is een term voor: 'geSchiphold worden'. (+)

Schiphol: het succes en de schade
Van een grasveld met een paar loodsen in 1916 tot 58 miljoen passagiers per jaar. Scroll mee door een eeuw onstuitbare én omstreden groei van Schiphol.

Actiegroep: geluidshinder Vliegveld Lelystad strekt zich uit over groter gebied dan berekend
In het rapport voor de aanleg van het vliegveld zijn ernstige rekenfouten gemaakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden