de ondernemingInfoplaza

Weergigant Infoplaza wil nog preciezer voorspellen: ‘Hoe extremer, hoe meer bezoekers’

Infoplaza is eigenaar van de app Buienalarm en levert gedetailleerde voorspellingen aan grote bedrijven zoals ProRail.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Het weer wordt onvoorspelbaarder en dus verdient weergigant Infoplaza goed aan de nieuwsgierigheid van de Nederlander. Het wachten is op nog betere computers, die elk kwartier nieuwe voorspellingen kunnen maken. 

Toen Menno Bom (47) en René Westening (46) nog bij het KNMI werkten, zagen ze een commerciële markt voor weersvoorspellingen ontstaan. Die zouden niet vooral een domein meer zijn voor staatsdiensten, omdat een staatsinstelling zich niet meer mocht bemoeien met zaken die ook door bedrijven zouden kunnen worden gedaan.

Dus werden de commerciële activiteiten van het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut apart gezet in een nieuw bedrijf. Die onderneming werd verkocht aan het Japanse Weathernews. En de voormalige studenten commerciële economie aan de HEAO gingen mee, voor wat een stoomcursus meteorologisch ondernemen zou blijken te zijn.

‘Op bezoek in Japan zagen we de opmars van de smartphone en de bijbehorende groei van het gebruik van weergegevens, vertelt Menno Bom. ‘Er ontstond een wereld aan mooie, nieuwe mogelijkheden. We dachten: we gaan het gewoon zelf doen. En we vonden ook wel, heel eigenwijs, dat we het zelf beter konden dan veel andere weerbedrijven. Qua presentatie van de weersinformatie aan particuliere gebruikers, maar ook bij het toesnijden van die informatie op specifieke doelgroepen, van het bedrijfsleven tot de overheid.’

Met hulp van een investeerder begonnen Bom en Westening in 2008 Infoplaza, met vier personeelsleden voor de meteorologie en informatietechnologie. De onderneming groeide razendsnel, door uitbreiding van eigen diensten en overnames. Zo nam Infoplaza in 2018 de app Buienalarm over. Een maand geleden werd Weeronline overgenomen, het op een na grootste individuele weerplatform van Nederland.

Met de overname denken Bom en Westening te zijn uitgegroeid tot het grootste weerbedrijf van Nederland, met meer dan 10 miljoen unieke bezoekers per maand van hun apps en websites – net iets meer dan de grote concurrent Buienradar van RTL Nieuws. Samen hebben zij nog ruim de helft van de aandelen in de onderneming. De rest is in handen van de Nederlandse beleggingsfirma Bolster.

Bom en Westening schrijven de razendsnelle groei van de sector toe aan de groei van afzetmogelijkheden – via smartphone en computer. Anderzijds is er de rekenkracht van computers, die steeds groter en goedkoper wordt. Zo kunnen de weerbedrijven hun voorspellingen steeds preciezer en actueler maken. ‘Dat raakt de kern van ons bedrijf: mensen helpen om keuzes te maken’, zegt Bom. Of dat nou gaat om de fietstocht naar school of om de planning van onderhoudswerken aan een booreiland op zee.

Een derde groeifactor is de toename van extreme weersomstandigheden. Bom: ‘Hoe extremer het weer, hoe meer bezoekers op onze sites en apps. Dan gaat het niet alleen om regen en onweer, maar ook om hitte en droogte.’

Juist die nieuwsgierigheid genereert zo’n 55 procent van de omzet, met onder meer het ‘simpele, wat losser gepresenteerde’ Buienalarm en het meer uitgebreide Weerplaza, dat wat serieuzer van toon is. Een klein deel van de inkomsten komt van weerberichten die Infoplaza levert aan media, van NOS en De Telegraaf tot AD en de Volkskrant. Het meeste komt binnen met advertenties op de apps en websites. Veel gebruikers stemmen toe dat apps cookies op hun telefoon en computer plaatsen, in ruil voor gratis, op hun locatie toegespitste weersvoorspellingen. Daardoor komen hun gegevens beschikbaar op de markt voor digitale advertenties.

Geanonimiseerd, maar daar worden die gegevens wel gecombineerd met informatie over zoekgedrag op internet. Dat is aantrekkelijke informatie voor adverteerders, die vervolgens advertentieruimte kopen op diezelfde telefoons en computers. In het afgelopen jaar kwamen een Chinees en een Amerikaans weerbedrijf onder vuur te liggen vanwege het al te vrij opslaan van de persoonlijke informatie van gebruikers. Dat zal niet gebeuren bij Infoplaza, verzekert Bom. ‘We werken in lijn met de privacy-voorschriften van de Autoriteit Persoonsgegevens.’

Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Infoplaza verkoopt gespecialiseerde weersvoorspelling aan bedrijven en instellingen. Zo is ook spoorwegbeheerder ProRail een belangrijke klant. Die wil niet alleen een weersvoorspelling, maar ook een prognose van bladval en de temperatuur van de rails. Een groep bedrijven die boren naar olie in de Kaspische Zee krijgt ook een voorspelling van de waterstanden en ijsvorming. Bouwers van windparken op de Noordzee zijn gebaat bij extra informatie over verwachte golfhoogte en windsnelheid.

Al die zakelijke klanten leveren veel extra informatie op, als ze zelf ook weermetingen uitvoeren. Zo stellen bijvoorbeeld twee bedrijven in de agrarische sector waarmee Infoplaza samenwerkt, hun metingen op kassen en in akkerbouwpercelen beschikbaar. Die worden ingevoegd in al die andere metingen die door Bom en Westening worden ingekocht bij het KNMI en buitenlandse weerstations. Die inkoop vormt overigens minder dan 5 procent van de kosten van het bedrijf. Het salaris van de eigen medewerkers is met bijna 60 procent de grootste uitgave.

De weersvoorspelling kan nog beter door al die gegevens te combineren, verwachten ze bij Infoplaza. Bom: ‘Weer is big data. Hoe meer data, hoe beter je conclusies, vooral als het gaat om bijzondere weersomstandigheden of bijzondere locaties, zoals aan de kust of in de bergen. In de komende jaren kunnen ze gegevens vooral vaker doorrekenen. Nu doen we dat vier keer per etmaal en verbeteren de voorspelling op basis van statistiek. Maar wat als je elk uur alles kunt doorrekenen? Of elk kwartier?’

De coronacrisis heeft de inkomsten iets gedrukt, vooral door een terugloop van advertenties. Westening: ‘Met al onze zakelijke klanten en hun abonnementen zijn we redelijk corona-proof gebleken.’ Bom: ‘De zakelijke markt dwingt ons tot innoveren. De consumentenmarkt verplicht je tot nadenken over heldere presentatie. Zo versterken die twee kanten van het bedrijf elkaar.’

De toekomst? Voorlopig niet meer overnames maar focus op eigen producten. Zo is er Drops, de internationale variant van Buienalarm. Een app met heel veel potentie, denkt Bom. ‘In China hebben we zo’n app bijvoorbeeld nog niet kunnen vinden.’

Bedrijf Infoplaza

Waar: Houten

Sinds: 2008

Aantal werknemers: 90

Jaaromzet: 14 miljoen euro

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden