Weer melkoorlog in supermarkten

De supermarkten zijn verwikkeld in een nieuwe prijzenslag. Inzet is opnieuw de prijs van een literpak halfvolle melk..

Bij Albert Heijn kost een liter halfvolle melk van het huismerk Zaanse Hoeve nu 40 cent. Ook bij Ahold-dochter C1000 is de huismelk goedkoper geworden: woensdag ging 8 cent van de prijs af, tot 40 cent. Laurus, eigenaar van de merken Super De Boer, Edah en Konmar, wil niet reageren op de prijzenslag.

De laatste keer dat melk werd gehanteerd als prijswapen in de supermarkten was in 2003. Ook begon Aldi als eerste met prijsverlagingen. Ze vormden de opmaat tot de veel bredere prijzenoorlog in de supermarkten.

Drie jaar geleden liepen de gemoederen zo hoog op dat boeren enkele vestigingen van Aldi blokkeerden. Ook in 1996 fungeerde melk als stunt-artikel in supermarkten.

De Nederlandse Melkveehouders Vakbond, die drie jaar geleden met trekkers en spandoeken paraat was, piekert deze keer niet over acties. Bestuurslid Sita van Keimpema zegt dat de melkveehouders actiemoe zijn. ‘Het heeft vorige keer niets opgeleverd. De melkprijs is sindsdien alleen maar omlaag gegaan.’ De vakbond ziet meer heil in een Europese krachtenbundeling van melkveehouders. ‘Melkveeboeren moeten weer prijszetters worden, want als we afwachten wat we van de coöperaties voor de melk krijgen, zoals nu, komt er niets van een reële prijs.’

Volgens de organisatie is de gemiddelde opbrengst van melk tussen 2001 en 2004 met 14 procent gedaald. Momenteel krijgen de meeste melkveehouders ongeveer 30 cent per liter.

Campina Nederland, een van de twee grote zuivelproducenten, zegt de prijzenslag te betreuren. Commercieel-directeur Bas van den Berg: ‘Het is geen gezonde situatie. De prijs staat niet in verhouding tot de kosten voor de productie, maar het prijsbeleid is een zaak van de supermarkten, daar gaan wij niet over. Voor onze leden, de melkveehouders, is het ook niet goed. De supermarkten verkopen er geen liter melk meer door. Wel zijn het traffic builders, zoals de winkels dat noemen, die dagelijks klanten in de supermarkt brengen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden