Weer een winkelketen failliet: The Phone House verliest van providers

Opnieuw is een Nederlandse winkelketen failliet. Belwinkelketen The Phone House kan niet langer op tegen de concurrentie van telecombedrijven en nieuwe aanbieders.

null Beeld null

Het faillissement geldt voor het hoofdkantoor en de zeventig eigen winkels van The Phone House, maar niet voor de 74 franchisevestigingen. De winkels blijven open en de 806 medewerkers blijven er werken. De curatoren onderzoeken de mogelijkheid van een doorstart.

The Phone House is daarmee de laatste van de oude garde van onafhankelijke belwinkelketens die onderuit gaat. T for Telecom werd in 2010 overgenomen door KPN. De laatste winkels van de Belcompany werden in 2016 gesloten door eigenaar Vodafone. Die telecombedrijven - providers in jargon - gingen zelf abonnementen verkopen, in plaats van via derden als The Phone House.

'Het omslagpunt kwam toen providers zelf directe concurrenten werden van The Phone House', zegt Tim Wijkman van onderzoeksbureau Telecompaper. The Phone House verkocht ook abonnementen van T-Mobile en Vodafone en kon een gedeelte van de opbrengst behouden, als vergoeding van de provider. 'Maar als providers zelf die abonnementen verkopen, kunnen ze het hele bedrag houden. De vergoedingen die Phone House kreeg van de telecombedrijven daalden ook nog eens.'

Het lukte The Phone House ook niet om te denken als de hongerige nieuwkomers, zegt Wijkman. 'Belsimpel heeft bijvoorbeeld een heel slim model. Ze zijn letterlijk vanuit de zolderkamer ontstaan, verstuurden daarvandaan hun aanbiedingen. Ze zijn met lage kosten als webwinkel begonnen en gaan nu winkels openen.' The Phone House schrapte in 2014 al tweehonderd banen om de verdeling tussen fysieke winkels en internetactiviteiten beter in balans te brengen. Het bedrijf is sinds 1998 actief in Nederland. Het was onderdeel van Dixons en werd in 2015 verkocht aan aandeelhouders van telecomretailer Optie1.

Nieuwe regels

The Phone House heeft ook te maken met nieuwe regels. Vanaf 1 mei moeten alle telecombedrijven duidelijk maken dat een telefoon die wordt aangeboden bij een abonnement niet 'gratis' is. Daarmee is tot nu veel geadverteerd. Door een uitspraak van de Hoge Raad moeten de bedrijven eenduidig melden dat de all-inpakketten leningen zijn. Ze moeten een duidelijke splitsing maken tussen bel- en abonnementskosten en de prijs van een telefoon. 'We denken dat er daardoor minder telefoons in het dure en middensegment verkocht zullen worden', zegt Wijkman. 'En dat is precies het segment waar de meeste winsten zijn te behalen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden