Weekblad Elsevier staat in de etalage

Bij vorige reorganisaties was het bedrijf er nog niet aan toe, maar nu is het zover. Het weekblad Elsevier, vlaggeschip van het Brits-Nederlandse mediaconcern Reed Elsevier, wordt verkocht.

Reed Elsevier wil Reed Business Information (RBI) , de uitgeeftak van het bedrijf, verkopen met uitzondering van het onderdeel dat vakbeurzen organiseert. Het uitgeefbedrijf van Reed Elsevier geeft wereldwijd bijna 700 vaktijdschriften uit. De bekendste namen, naast Elsevier, zijn het Nederlandse Fem Business en het Amerikaanse Variety.

In een toelichting op de geplande verkoop van RBI legde Crispin Davis, de topman van het mediaconcern, uit dat het bedrijf minder afhankelijk wil worden van advertentie-inkomsten. Die inkomsten zijn naar de mening van Davis te sterk afhankelijk van de schommelingen van de economie.

Volgens Gerard van de Aast, bestuurslid van Reed Elsevier en topman van RBI, zal na de verkoop van RBI nog 3 tot 4 procent van de omzet van Reed Elsevier uit advertenties komen. ‘De omzet van RBI was ongeveer 1,7 miljard dollar. Een miljard daarvan was afkomstig uit advertenties’, aldus Van de Aast.

Hoewel de mededeling voor alle betrokken partijen als een verrassing kwam, is de keuze niet heel opmerkelijk wanneer de recente geschiedenis van het bedrijf wordt bekeken. Sinds de helft van de jaren negentig heeft Reed Elsevier steeds bedrijfstakken afgestoten die zich bezighielden met printactiviteiten op papier.

In 1996 verkocht het concern de Nederlandse Dagbladunie (NDU), de toenmalige uitgever van onder meer NRC Handelsblad en Algemeen Dagblad. In hetzelfde jaar werden alle Nederlandse publiekstijdschriften (onder meer Autovisie en OOR) van de hand gedaan. Omdat het weekblad Elsevier zo’n prominente plek innam in het bedrijf, werd het blad toen nog gespaard en gemakshalve overgeheveld naar RBI. De verkoop van IPC, de uitgever van Britse publieksbladen, volgde in 1998 en vorig jaar stootte Reed Elsevier Harcourt af, dat schoolboeken uitgeeft in Amerika. ‘We gaan inderdaad steeds meer richting online’, zegt Gerard van de Aast.

Met het afstoten van RBI wordt Reed Elsevier ook minder Nederlands. Reed Elsevier heeft in Nederland ongeveer 3.000 werknemers, 1.500 van hen zijn in dienst bij RBI.

Toch vindt Van de Aast het onzinnig om te stellen dat Reed Elsevier zijn Nederlandse wortels met de verkoop van RBI volledig heeft doorgesneden. ‘Elsevier Science is het grootste onderdeel. Het hoofdkantoor staat in Amsterdam en blijft daar staan en we houden ook onze notering aan de Amsterdamse beurs. Reed Elsevier blijft net zo Nederlands-Engels als het nu is.’

Reed Elsevier maakte gisteren ook bekend dat het in de plaats van RBI het Amerikaanse bedrijf Choicepoint overneemt, voor 2,8 miljoen euro. Dat bedrijf verzamelt gegevens van mensen die het doorverkoopt aan onder meer verzekeraars. ‘Reed Elsevier wordt een bedrijf dat zakelijke klanten veelal online-informatie verschaft op abonnementsbasis’, aldus Van de Aast.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden