Week 42 De klant is terug en trekt zelfs zijn portefeuille

Coca-Cola, Philips, Nestlé en Nokia verrasten de beursanalisten deze week met een omgekeerde winstwaarschuwing. Alle vier rapporteerden ze over het derde kwartaal meer omzet en winst dan de beursrekenaars hadden ingeschat....

Van onze verslaggever Frank van Alphen

Coca-Cola verbaasde analisten met een winststijging van 37 procent. Nietomdat het gelijknamige drankje zo goed verkocht, maar omdat het limonadeconcern in navolging van concurrent PepsiCo nu ook inzet opbronwater en minder zoete sportdrankjes zonder prik. De afzet van diedrankjes groeit harder dan die van de zoete limonade met prik.

Nestlé profiteerde eveneens van de bereidheid van de klant flink in debuidel te tasten voor water. Vittel, Perrier en San Pellegrino waren degrootste groeiers bij Nestlé. De omzet van Nestlé, dat ook maker is vanSmarties, Maggi en Nescafé, groeide met bijna 6 procent. Eenderde van destijging was het gevolg van een prijsverhoging. Blijkbaar kon 's wereldsgrootste voedingsconcern de prijzen opschroeven zonder marktaandeel in televeren. Nestlé maakte zijn producten duurder om de gestegen kosten vanverpakkingen, waar olie een belangrijke grondstof voor is, door teberekenen aan de klant.

Philips schudde de analisten wakker met een winststijging van 23procent. Hoewel een groot deel hiervan te danken was aan de verkoop vandochters, lieten vier van de vijf divisies omzetgroei zien. Alleen dechipdivisie viel uit de toon. Opvallend was dat de omzet van zorgenkindconsumentenelektronica, de grootste divisie waar ruim zestienduizend mensenwerken, met 11 procent groeide. De consument kijkt niet langer, maar kooptnu ook de nieuwe platte tv's en draadloze apparaten van Philips. Ook dehuishouddivisie wist 15 procent meer apparaten zoals Senseo's,scheerapparaten en strijkijzers te slijten.

Ten slotte stonden de analisten verwonderd te kijken bij de winstsprongmet 29 procent van Nokia. Het Finse bedrijf, producent van eenderde vanalle mobieltjes ter wereld, verkocht het afgelopen kwartaal 66,6 miljoentelefoons. De gemiddelde prijs per toestel daalde omdat veel telefoonsworden afgezet in Azië. Desalniettemin verdiende Nokia per toestel meer.

De winststijgingen hebben gemeen dat ze niet te danken zijn aan hetkostenbesparingen. Eerder dit jaar krikten veel bedrijven hun resultatenop die manier op. Nu lijken ze weer echt geld te gaan verdienen.

Ook de CBS-cijfers over de bestedingen van de Nederlandse klanten vanCoca-Cola, Nestlé, Philips en Nokia wijzen op een omslag. Augustus is detweede achtereenvolgende maand dat Nederlanders meer uitgeven ten opzichtevan het jaar daarvoor.

De bezoekers van van meubelboulevards en elektronicawinkels doeneindelijk waar de moedeloze verkopers al maanden op zaten te wachten. Zetrekken hun portefeuille en kopen iets.

Op de beurs was van kooplust niets te merken. Vrijwel alle fondsen,uitgezonderd Philips, daalden. De AEX verloor deze week bijna 2 procentwaardoor de winst geboekt sinds begin dit jaar slonk tot 10,8 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden