NieuwsZalando

Webwinkel Zalando test herbruikbare verpakkingen: kunststof envelop moet twintig keer meegaan

Internetwinkel Zalando start deze week een grootschalig experiment met herbruikbare verpakkingen. In Finland, Zweden, Noorwegen en Denemarken krijgen 10 duizend klanten hun bestellingen thuis in stevige kunststof enveloppen, die ze kunnen terugsturen voor hergebruik.

Lopendebandwerk in een distributiecentrum van Zalando in Zwitserland. Beeld Reuters

De milieuvervuiling die wordt veroorzaakt door het weggooien van verpakkingsmaterialen, is een van de grootste kritiekpunten op de onverminderd snel groeiende gewoonte van Europeanen om online gekochte spullen te laten bezorgen. Karton, papier, en vooral plastic: jaarlijks verdwijnt zo’n 50 miljoen kilo in de afvalbak als de koffiezetapparaten en schoenen eenmaal uitgepakt zijn.

Zalando, de grootste online schoenen- en kledingwinkel in Europa met naar eigen zeggen 28 miljoen klanten, stuurt 10 duizend willekeurige klanten de komende vier weken bestellingen in kunststof enveloppen. Die kunnen ze vervolgens opvouwen en gratis in de brievenbus gooien naar RePack, de Finse uitvinder van het systeem. RePack reinigt de enveloppen en stuurt ze naar Zalando voor een volgende bestelling. Eén envelop moet minimaal twintig keer worden gebruikt.

Zalando is de eerste partij die herbruikbare verpakkingen op deze schaal test, en hoopt dat het initiatief bij succes navolging vindt bij concurrenten. Dat is geen gekke gedachte, zegt Sonny Duijn, sectoreconoom retail bij ABN Amro. ‘Consumenten zijn zich steeds meer bewust van kwesties rond duurzaamheid, ik kan me goed voorstellen dat ze hiervoor even naar de brievenbus willen lopen. De kunst is om het zo laagdrempelig mogelijk te maken. Als het bij Zalando effectief blijkt, zullen andere bedrijven volgen. Het onderwerp duurzaamheid staat op de radar.’

Zalando matigt zelf wel enigszins de verwachtingen: om hergebruik op grote schaal toe te passen, is volgens het bedrijf een verandering in de hele e-commercebranche nodig. ‘Dit vereist gestandaardiseerde processen en gecentraliseerde leveringsopties voor herbruikbare verpakkingen. Een uniform systeem waarin klanten de verpakking kunnen terugsturen, bijvoorbeeld naar de supermarkt, zou het voor iedereen makkelijker maken.’

Lees meer over e-commerce:

Webwinkels overwegen einde aan gratis retourneren

Een hele zwik zomerjurken bestellen, de leukste uitkiezen en de andere negen weer terugsturen. We doen het massaal, maar al dat gratis retourneren drukt de winst bij webwinkels en veroorzaakt enorme verspilling. Als de klant niet meewerkt, is het straks misschien uit met de bestelpret

‘De eerste dag kreeg ik een dildo retour met de poep er nog aan’

Verslaggever Jeroen van Bergeijk werkte vijf weken lang incognito in het distributiecentrum van Bol.com. Slapen in een stacaravan, voortdurend wisselende roosters, en dagelijks tientallen kilometers lopen om bestellingen te verzamelen in het reusachtige gebouw. Plus kleurrijke managers: No! You don’t think!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden