Webveiling wacht nog op Ferrari's

Nederland heeft een nieuw verkoopkanaal ontdekt voor zijn tweedehands spulletjes: de internet-veilingen. De concurrentie onder de vier grootste bedrijven is hevig, de marges klein....

Dochter eBay Nederland kan nog geen zakenjet voor zijn topmanagers kopen, zoals het moederbedrijf in de VS vorig jaar deed, geeft directeur Didier Bennert grif toe. 'Maar we draaien vanaf oktober al break even en we verwachten dit jaar winst.'

Wat roet in het eten kan gooien, zijn de plaatsingskosten die eBay.nl vanaf morgen bij zijn verkopers in rekening brengt. Voor objecten met een startprijs tot honderd euro vraagt de webveiling 10 tot 50 eurocent. Daarboven is de verkoper anderhalve euro kwijt. Kleine bedragen, stelt Bennert, om klanten niet af te schrikken. Nu nog telt eBay.nl 340 duizend gebruikers.

De maatregel is niet zonder risico, leert de ervaring bij Ricardo.nl. De grootste concurrent voerde vorige maand al plaatsingskosten in. Voor die tijd werden dagelijks 35 duizend objecten verhandeld. Een dramatische neergang was het gevolg. 'Maar de kopers keren terug', zegt manager Remco Marinus. 'Begin januari werden er dagelijks achtduizend objecten aangeboden. En nu schommelt het al weer tussen de 10 duizend en 12 duizend per dag.'

De tariefweigeraars hebben diverse uitwijkmogelijkheden. 'We zien veel mensen van eBay en Ricardo naar ons overstappen', zegt Erik Keegstra van Qoop.nl. Deze webveiling - 75 duizend gebruikers - rekent plaatsingskosten noch commissie als objecten verkocht worden. Ricardo rekent bij opbrengsten tot vijftig euro 5 procent commissie, daarboven 3,5 procent over het restant (tot 100 duizend euro). Ook eBay vangt 5 procent tot vijftig euro en 3,5 procent daarboven, maar legt de grens bij duizend euro.

Qoop.nl moet zijn inkomsten elders halen. Keegstra: 'Dat doen we door samen te werken met anderen.' Zo 'huurt' de voetbalclub Feyenoord de veilingsoftware van Qoop om op zijn website collectables te veilen. De opbrengst is voor een goed doel: een voetbalschool in Ghana.

Overigens dreigt ook aan de 'gratis lunch' van Qoop een einde te komen. 'We zullen dit jaar geen plaatsingskosten gaan berekenen, zoals eBay en Ricardo', bezweert Keegstra. Maar een bemiddelingsloon hangt in de lucht: 'We hebben er nog geen besluit over genomen. Ik sluit het niet uit.' Het bedrijf heeft nu één fulltime-medewerker voor het beheer van de site. eBay.nl telt 22 medewerkers.

Als Qoop overstag gaat, is de koek voor de meelifters op. De vierde grote webveiling van Nederland - Marktplaats.nl - vraagt sinds maart vorig jaar 6 euro voor plaatsing van objecten die meer dan 200 euro moeten opleveren. Drie maanden na invoering meldde Marktplaats een halfjaarwinst van 198 duizend euro.

Rijk worden van webveilingen - Nederland telt er dertig - zit er niet in. Qoop 'kan zichzelf bedruipen', eBay Nederland speelt quitte. Ricardo verwijst naar QXL, het beursgenoteerde Britse bedrijf dat de webveiling drie jaar geleden inlijfde. QXL maakte in november bekend dat het verlies in de voorgaande zes maanden was opgelopen tot 15,2 miljoen euro. De Britten omschrijven hun financiële positie als 'uitdagend'.

De smalle marges hebben eBay noch Ricardo afgehouden van de invoering van hun nieuwe tarieven. 'Omdat het tot nu toe niks kostte om spullen te koop aan te bieden, zat er veel ruis tussen', stelt Marinus van Ricardo. 'We willen verkopers laten nadenken over wat ze aanbieden.'

Bennert van eBay.nl: 'Een kwalitief beter aanbod leidt tot hogere prijzen voor de verkopers.' En er is nog een reden voor het hanteren van een ondergrens: 'Nederland was een van de laatste landen waar eBay nog geen plaatsingkosten berekende. Dat leidde er toe dat verkopers uit andere landen in Nederland spullen gingen veilen.'

De transnationale handel is nog kleinschalig, stelt Bennert. eBay schat dat Nederlanders 15 procent van hun objecten elders in Europa aanbieden. 'Nederlandsers hebben binnen Europa vooral een goede naam op het gebied van aarde- en glaswerk, antiek en design', weet Marinus van Ricardo.

De euro heeft niet geleid tot meer grensoverschrijdende handel op de webveilingen. Op een uitzondering na: de euromunten en -biljetten zelf, vooral uit kleinere landen als Vaticaanstad. 'Op eBay.nl wordt elke vijf minuten een munt verkocht', zegt Bennert.

Tussen de 12 miljoen kavels die eBay wereldwijd op een willekeurige dag veilt, zitten gemiddeld 75 Ferrari's. Niet in Nederland. Dat bevreemdt Marinus van Ricardo geenszins: 'Een auto of boot koop je niet blind op een online-veiling. Daar wil je eerst even een proefrit of proefvaart mee maken.'

Verzamelaars vormen de grootste klantenkring voor de Nederlandse webveilingen. Qoop.nl - waarop vorig jaar 175 duizend objecten zijn aangeboden - is in 1996 voortgekomen uit Verzamelnet.nl, een website voor collectioneurs. 'We hebben een relatief ouder publiek dan de andere websites', zegt Keegstra.

De veilingen hebben andere verkoopkanalen niet verdrongen, luidt de heersende opvatting. De borden met gratis advertenties in de supermarkt hangen nog steeds vol, en het blad ViaVia puilt nog steeds uit. Keegstra: 'Ook de verzamelaarsbeurzen hebben het niet minder druk. Als je die ene postzegel zoekt, wil je zeker weten dat alle karteltjes er aanzitten.'

In de VS telt eBay 150 duizend leden die hun brood verdienen met de veiling. Het bedrijf gaat hen daarom een collectieve ziektekostenverzekering bieden. Daar moet Nederland nog op wachten. Bennert van eBay.nl: 'Hoewel we laatst op een beurs door een gebruiker werden bedankt. Hij had met veilen zijn studie bekostigd.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.