Webshops floreren door snelle service

's Ochtends besteld, 's middags al in huis. Die vlotte levering maakt webwinkelen populairder dan ooit. Vooral levensmiddelen en sportartikelen doen het goed.

In het magazijn van Bol.com wordt een bestelling verwerkt Beeld ANP
In het magazijn van Bol.com wordt een bestelling verwerktBeeld ANP

De verkopen van webwinkels groeien als in hun beste jaren. In de eerste helft van dit jaar spoot de omzet van online-winkels omhoog met 19 procent tot 3,91 miljard euro. De verkoop van diensten, zoals verzekeringen, reizen en dating, nam met 17 procent toe tot 4,05 miljard. Bij elkaar was de groei 18 procent.

Het is jaren geleden dat de webverkopen zo snel toenamen. In de beginjaren van het online-winkelen waren groeisnelheden van tientallen procenten normaal, maar in 2012 zakte het tempo zelfs tot onder de 10 procent.

Toen midden vorig jaar de detailhandelsverkopen weer aantrokken, waren het niet zozeer de fysieke winkels die daarvan profiteerden als wel de webshops. De webwinkelverkopen maken nu 8,5 procent uit van de detailhandelsverkopen (afgezien van zaken als keukens en benzine); een jaar geleden was dat nog 7,6 procent. Wijnand Jongen, directeur van brancheorganisatie Thuiswinkel.org, verwacht dat de webshops tegen Kerstmis volgend jaar 10 procent van de detailhandel voor hun rekening nemen.

Beter en sneller

Een van de redenen dat de webwinkels nu veel sneller groeien dan de afgelopen jaren is dat ze steeds beter en sneller worden. Levertijden van enkele dagen komen nauwelijks nog voor. Vandaag bestellen, morgen in huis is wel het minste. Diverse webshops bieden nog snellere levering. Ahold-dochter Bol.com bijvoorbeeld biedt aan: vanmorgen gekocht, vanmiddag af te halen in de naburige Albert Heijn.

De grootste groeicategorie was afgelopen halfjaar de verkoop van sport- en recreatie-artikelen. Volgens het onderzoek van Thuiswinkel.org en marktonderzoeker GfK steeg de verkoop van die categorie met 48 procent.

Volgens Harmen van der Meulen, eigenaar van FuturumShop.nl, met een omzet van 20 miljoen euro een van de grotere sportwebshops, zijn sportartikelen bezig met een inhaalrace. 'Tot voor kort werd verkoop op internet niet erg serieus aangepakt, maar de sites van Bever en van Vrijbuiter zijn nu heel goed geworden.' Volgens hem groeit de omzet vooral doordat er meer en betere shops komen, en veel meer producten online worden verkocht.

Prijzenslag

Op gebied van fietsen is er op internet zelfs een heuse prijzenslag aan de gang. 'Een site als Fietswinkel.nl werkt met kortingen van tientallen procenten. Dat levert wel veel omzet op, maar het kan niet lang duren. Goede fietsmerken willen niet alleen in een sfeer van kortingen worden verkocht, die willen in de winkel worden gezet. Het merk Track is al gestopt met fietsen te verkopen via Fietswinkel.nl. Ik denk dat andere merken zullen volgen.' Uiteindelijk, denkt Van der Meulen, zullen fietsen grotendeels in fysieke fietswinkels worden verkocht. 'Maar accessoires vooral via de webshops.'

Bol.com, een van de grootste webshops in Nederland, heeft het assortiment aan sportartikelen eind vorig jaar flink uitgebreid. Bol.com begon in 2013 met 5.000 sportartikelen, in oktober vorig jaar waren het er 20 duizend, en nu al 175 duizend. Bol.com groeit elk jaar meer dan 20 procent, maar in dit segment beloopt de groei 'tientallen procenten', zegt een woordvoerder van Bol.com. 'Het is een van de snelst groeiende categorieën. Wij denken dat dat vooral komt door het verbreden van het aanbod.'

Een ander sterk groeiend segment is voedingsmiddelen. De bestedingen daaraan groeiden in het tweede kwartaal maar liefst 34 procent, tot 313 miljoen euro. Dat is nog maar 2 procent van de totale voedselverkopen. De snelle groei is het resultaat van offensieven van bedrijven als HelloFresh, Albert Heijn en Jumbo. Die buitelden afgelopen twaalf maanden over elkaar heen met nieuwe afhaalpunten en thuisbezorgformules.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden