We mochten een rondje: zo rijdt de nieuwe Tesla Model 3, die 'de iPhone van de auto-industrie' moet worden

Vrijdagnacht presenteerde techondernemer Elon Musk de Tesla Model 3, zijn droom van duurzaam elektrisch vervoer voor de massa in een sexy outfit. De Volkskrant was als een van de weinige media uitgenodigd om in het Californische Fremont aanwezig te zijn en mocht als eerste met de nieuwe auto rijden. Is de elektrische revolutie begonnen?

De nieuwe Tesla Model 3. Beeld reuters
De nieuwe Tesla Model 3.Beeld reuters

Goed, het blokje om de enorme Teslafabriek in de nieuwe Model 3 kan nauwelijks een testrit worden genoemd, maar toch. Een eerste indruk van wat de eerste 'betaalbare' Tesla vermag, is het zeker. Die eerste indruk is, hoe kan het anders bij een Tesla, overweldigend. De stilte van de elektrische aandrijving, de 'Europese' ride; stevig maar niet ruggemergverpulverend, het stuurwiel dat een ferme grip vereist, wat de zogenoemd 'sportieve' automobilist zal aanspreken.

Maar het leukst is de nieuwe Tesla bij het stoplicht, waar hij bijna elke fossiele concurrent in dezelfde prijsklasse verslaat, maar ook de hamerende V8's die de Californische autostad nog in groten getale bevolken. De Model 3 doet zijn werk zonder drama: van nul naar honderd vergt 5,6 seconden, een sportwagentijd. Zonder uitlaatgebrul of andere emissies, want deze auto is uitstootvrij, zolang de eigenaar tenminste groen tankt.

Lees verder onder de foto.

Elon Musk presenteert de nieuwe stap in duurzaam elektrisch rijden. Beeld reuters
Elon Musk presenteert de nieuwe stap in duurzaam elektrisch rijden.Beeld reuters

De Model 3 oogt fraai, al heeft het exterieurontwerp hoofdontwerper Franz von Holzhausen vermoedelijk weinig slapeloze nachten bezorgd: de 3 is in feite een gekrompen Model S. Deze benadering heeft Tesla afgekeken van andere merken, zoals Mercedes. Hun C-klasse is een kleine E-klasse, die een kleine S-klasse is. Door modellen op elkaar te laten lijken, krijgt het merk een eigen smoel, en hoeft de ontwerpafdeling niet nodeloos uit te dijen.

Van binnen is genoeg ruimte voor vijf personen, omdat de accu in de bodem zit verwerkt en de elektromotor veel kleiner is dan de klassieke combinatie van brandstofmotor en versnellingsbak. Doordat de motor achterin zit, is onder de motorkap extra ruimte voor een paar boodschappentassen. In vakjes zijn ze sowieso goed bij Tesla: neem het opberghokje achter in het midden, waar de derde bankzitter zijn voeten kwijt kan.

Tesla Model 3

Aantal inzittenden: vijf

Actieradius:
350 kilometer (volgens de EPA-meetmethode)

Laadsnelheid:
aan een snellader kan in een half uur 200 kilometer worden bijgeladen.

Van nul naar honderd:
5,6 seconden

Topsnelheid:
210 kilometer per uur

Bediening:
via touchscreen met navigatie en internetverbinding

Tesla biedt vier jaar garantie of maximaal 80 duizend kilometer, en acht jaar op de accu.

Prijs:
omgerekend 30 duizend euro. Tesla zegt dat er geen opslag komt, maar dat alleen transportkosten en Nederlandse belastingen erbij komen. Voor 9.000 euro extra wordt een grotere accu geleverd waarmee de 3 bijna vijfhonderd kilometer ver komt.

Geen knopjes

Een prima, fraaie, snelle elektrische auto, voor een aantrekkelijke prijs, ook al gaat de classificatie 'betaalbaar' met een prijs van 35 duizend dollar voor lang niet elke automobilist op. Maar maakt het de auto revolutionair? Nee natuurlijk. Het revolutionaire toont zich bescheidener, je zou er bijna overheen kijken: ze is zichtbaar op het stuurwiel en het dashboard.

Het zit zo: toen de autorubriek van de Volkskrant enkele jaren geleden de Ford Mondeo testte, telde de verslaggever meer dan zeventig knopjes op het dashboard. Knopjes werden lange tijd gezien als iets strevenswaardig. Niet meer. De Tesla Model 3 heeft er zes. Vier voor de raambediening (dat moet nu eenmaal volgens de wet) en twee op het stuur.

Lees verder onder de foto.

Op het minimalistische dashboard kun je alles in de auto regelen met een touchscreen en twee scrollwieltjes. Beeld reuters
Op het minimalistische dashboard kun je alles in de auto regelen met een touchscreen en twee scrollwieltjes.Beeld reuters

Alle functies zitten achter deze twee scrollwieltjes verborgen, die computergebruikers kennen van hun muis. Van het verstellen van de buitenspiegels en het stuurwiel, tot het regelen van de airco: alles gaat met deze twee wieltjes, in combinatie met het 15 inch grote touchscreen dat bevallig over het dashboard gedrapeerd ligt.

Het is een trend in autoland die al even speelt, het inruilen van knoppen voor bediening via een touchscreen, en vaak is het niet de prettigste oplossing - een tuimelschakelaar voor de achterruitverwarming laat zich makkelijker op de tast vinden dan al rijdend een beeldschermmenu te moeten doorploeteren. En veiliger is zo'n bedieningsmenu al helemaal niet. Niettemin heeft Tesla deze radicale stap gezet door zo goed als alle knoppen de deur uit te doen.

De reden ligt voor de hand: knopjes zijn duur en ze maken het productieproces complexer. Tesla is als piepkleine automaker in het verleden al een paar keer in een 'productiehel' terechtgekomen, zoals Musk het noemt. Doordat het ontwerp van eerdere Tesla's vreselijk ingewikkeld was, liep de productie geregeld spaak doordat de toelevering van een van de vele onderdelen stokte, of doordat ze niet van de vereiste kwaliteit waren. Gevolg: er rolden minder auto's van de band dan gehoopt.

Van de Model 3 moeten er volgend jaar een half miljoen gemaakt worden, meer auto's dan Tesla in zijn 14-jarig bestaan heeft gebouwd. Om te voorkomen dat de lopende band ook dit keer geregeld zal stilvallen, hebben de designers het aantal ontwerpgrapjes op voorhand tot een minimum beperkt.

Updates

Er is nog een reden om voor deze computermuis- en touchscreenbediening te kiezen, en hierin schuilt de revolutie. Door het aantal knoppen te beperken, kunnen in de toekomst eenvoudig nieuwe functies worden toegevoegd door de fabriek. Want net als zijn grotere en duurdere broers Model S en Model X is de 3 altijd online. Dit betekent dat de fabrikant 's nachts updates kan versturen, waardoor de eigenaar de volgende dag op weg gaat met een auto die ineens nieuwe trucjes kent, zonder dat er nieuwe knopjes in het dashboard nodig zijn.

De auto die net als smartphones steeds slimmer wordt; het was een idee van Musk en het vormt de kern van zijn autorevolutie. Een revolutie in zes knopjes. (Bijkomend voordeel: het knoploze dashboard is minimalistisch leeg, slechts een balkje fineer loopt van links naar rechts, strak als een greeploze designkeuken.)

Lees verder onder de foto.

De goedkoopste versie wordt geleverd met zeven camera's, radar, twaalf afstandsensors en een 'supercomputer' die in de toekomst autonoom rijden mogelijk maken. Beeld reuters
De goedkoopste versie wordt geleverd met zeven camera's, radar, twaalf afstandsensors en een 'supercomputer' die in de toekomst autonoom rijden mogelijk maken.Beeld reuters

De presentatie van de Model 3 werd afgelopen vrijdag door technologiesites als Wired vergeleken met de komst van de iPhone, tien jaar geleden. Deze telefoon van Apple zette in combinatie met de Appstore de markt voor telefonie op zijn kop. Het idee van Apple op het apparaat vol te laden met high-tech, zelfs zonder maar een idee te hebben wat er allemaal mee zou kunnen, is nu door Elon Musk van toepassing verklaard op de automobiel.

Zelfs de goedkoopste versie van de Model 3 wordt daarom geleverd met zeven camera's, radar, twaalf afstandsensors en een 'supercomputer' die in de toekomst autonoom rijden mogelijk maken. Als de toekomst gearriveerd is, moet de eigenaar nog wel even de software aanschaffen in Tesla's appstore (kosten: vijfduizend dollar voor de geavanceerde cruise control en tweeduizend voor echt autonoom), maar dan heeft hij een auto die zich ook over een paar jaar in technologisch opzicht kan meten met de voertuigen van andere fabrikanten.

Een briljante vondst, die vanzelf een tweede vraag opwerpt: of General Motors, VW en Toyota misschien wel de Nokia en Blackberry van morgen zijn. Het antwoord laat nog even op zich wachten.

Meer over Tesla en elektrisch rijden

Dit jaar zijn veel meer elektrische auto's verkocht dan verwacht. Wat kost dat eigenlijk, rijden op stroom? En waar laad je de wagen op? Vier vragen over de elektrische auto.

Na Noorwegen en Frankrijk kondigt ook Groot-Brittannië een verbod op de verkoop van brandstofauto's aan. Dat lijkt een grote stap, maar is de maatregel wel zo ambitieus? Grote kans dat de markt de politiek inhaalt.

Lees hier de voorbeschouwing op de komst van de Tesla Model 3 die Bard van de Weijer begin juli schreef. En aan twee Nederlanders die de auto ongezien al bestelden de vraag: waarom een auto kopen waar je nog nooit in gereden hebt? (+)

Vrijdagnacht werd door Elon Musk van Tesla de eerste sleutels van de nieuwe Model 3 overhandigd aan dertig overgelukkige werknemers. Onze verslaggever was bij de spektakelpresentatie.

Model 3 is er, de eerste volledig elektrische auto waarmee je een eind kunt rijden, maar die niet meteen een ton kost. Met als cliffhanger: kan Tesla massaproductie aan? (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden