Interviewceo EasyToys

‘We hebben met seksspeeltjes taboe doorbroken’

EasyToys, leverancier van seksspeeltjes, spon garen bij de coronacrisis en bij de publiciteit rond de sponsoring van voetbalclub FC Emmen. ‘Door de lockdowns gingen mensen zich op een andere manier vermaken in de slaapkamer.’

Het magazijn van EDC Retail, Europees marktleider in seksartikelen, in Veendam. Beeld Hollandse Hoogte / Anjo de Haan
Het magazijn van EDC Retail, Europees marktleider in seksartikelen, in Veendam.Beeld Hollandse Hoogte / Anjo de Haan

Toen Eric Idema in 2007 op zijn zolderkamer in Veendam begon met de online verkoop van seksartikelen zei hij tegen zijn omgeving dat hij ‘iets met internet’ deed. ‘Ik was er een beetje schimmig over. Bij sekstoys dachten mensen meteen aan porno, later werden op feestjes grappen gemaakt over de dildo’s en vibrators die je bij mij kon bestellen. Maar de zolderkast was zo ongeveer mijn magazijn.’

Nu is Idema (46) ceo van EDC Retail, moederbedrijf van onder meer EasyToys en de Europese marktleider in seksartikelen. Het bedrijf behaalde in 2020 een recordomzet van 65 miljoen euro, maakte het dinsdag bekend. ‘Tegenwoordig worden we beschouwd als een fatsoenlijk e-commerce bedrijf en zie je retailketens als Hunkemöller en Douglas ook voorzichtig in deze industrie opereren’, zegt Idema. ‘We hebben een taboe doorbroken.’

De coronacrisis heeft de verkoop van seksspeeltjes een flinke impuls gegeven. Na de instelling van de avondklok in januari van dit jaar nam de verkoop zelfs tijdelijk toe met 170 procent. EasyToys spreekt van een doorbraak van ‘sexual wellness’.

De pandemie heeft het seksleven een ander karakter gegeven, aldus Idema. Daten was nauwelijks mogelijk vanwege de coronaregels, waardoor naar andere vormen van seksueel genot werd gezocht. De verkoop van ‘sekstech’ en ‘slimme toys’ steeg met maar liefst 750 procent. ‘Mede door de lockdowns gingen de mensen zich op een andere manier vermaken in de slaapkamer’, zegt Idema. ‘Ze gingen meer experimenteren en zochten spanning.’

De nieuwe trend is speeltjes die op afstand bestuurbaar zijn. Dat is handig voor partners die vanwege de coronaregels niet bij elkaar kunnen zijn. Idema: ‘Je kunt speeltjes koppelen aan een app op je telefoon, waardoor iemand in Nederland samen kan genieten met bijvoorbeeld een partner in Amerika: die neemt via de app de controle over van het speeltje.’

De ‘Tarzan’-vibrator blijft een succesnummer voor vrouwen, daarvan werden er in 2020 90 duizend meer verkocht. Maar ook mannen deden tijdens de lockdowns vaker aan ‘soloseks’ en kochten ook meer speeltjes. ‘We zagen een stijging bij de verkoop van masturbators, cockringen en buttplugs’, zegt Idema. Vanwege de strenge maatregelen waren ook de ‘toycleaners’ in trek.

Eric Idema van EDC Retail. Beeld Harry Cock / de Volkskrant
Eric Idema van EDC Retail.Beeld Harry Cock / de Volkskrant

De discussie rond de sponsoring van voetbalclub FC Emmen heeft EasyToys vorig jaar in de kaart gespeeld, zegt Idema. Aanvankelijk blokkeerde voetbalbond KNVB de samenwerking, omdat de sponsoring in strijd zou zijn ‘met de goede smaak of fatsoen’. Het bedrijf dreigde met een rechtszaak en vond de publieke opinie aan zijn zijde. Idema: ‘We hadden alles in overleg gedaan met de mediacommissie en werden door de KNVB weggezet als sekswerkers. Dat pikte ik niet.’

Uiteindelijk ging de KNVB overstag en stond de naam van EasyToys op de rug van de spelers van FC Emmen. ‘Het was geen vooropgezet plan, maar plotseling sprak iedereen over het gebruik van seksspeeltjes. We hebben er mede aan bijgedragen dat een bond niet langer kan beslissen wat wel of niet ethisch verantwoord is.’

Idema en FC Emmen zorgden er bovendien voor dat kinderen geen shirts hoefden te dragen met de naam van de nieuwe sponsor. ‘We hebben altijd onze fatsoensnormen willen uitdragen’, aldus Idema. Ondanks de degradatie van Emmen naar de eerste divisie blijft EDC Retail komend seizoen verbonden aan de club, al wordt de bijdrage drastisch verlaagd. ‘We zijn nu eenmaal minder zichtbaar in de eerste divisie.’

De erotiekgigant had mede door de coronacrisis meer dan 440 duizend nieuwe klanten die 10 procent meer uitgaven aan seksspeeltjes dan vorig jaar. De cijfers voor 2021 bevestigen de opwaartse trend. EDC Retail wil zich ook mondiaal manifesteren. Idema: ‘We ontwikkelen concepten voor Chinezen bij de aanschaf van hun eerste seksspeeltje, al ligt het gebruik daar nog gevoelig. Het is lastig om door de Aziatische cultuur heen te breken.’

Ondanks de onstuitbare opmars van de seksspeeltjes maakt Idema zich zorgen over de stagnatie en de stijgende kosten bij de productie. EasyToys incasseerde dit jaar een miljoenenverlies nadat de levering van twintig containers met in China gefabriceerde artikelen werd vertraagd door de file in het Suezkanaal achter het vastgelopen schip Ever Given.

Idema: ‘We kampen door de coronacrisis met een containerschaarste en daar hebben we misschien nog wel een jaar last van. Het verschepen van een volle container kost nu al 13 duizend dollar. Bovendien is het virus nog niet verdwenen. Na een corona-uitbraak werd de haven van Guangzhou geblokkeerd, waardoor de voorraden zich maar opstapelen. Ik moet al plannen voor de komende vijf maanden, ik wil voorkomen dat we niet kunnen leveren in het najaar als we juist onze piek bereiken.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden