Weblog

'Wat zijn uw rechten bij webwinkels?'

Kopen via internet is met een druk op de muis geregeld, maar er kan nog van alles fout gaan. Het is verstandig om pas achteraf te betalen, zegt hoofdredacteur Reinout van der Heijden van de Geldgids. Wat zijn uw rechten bij webwinkels?

Een pakhuis van Amazon. Beeld getty

Mijn vrouw - die haar eigen buitenlandse achternaam voert - houdt ook wel van internetwinkelen. Ze bestelt schoenen bij Peter Hahn voor een bedrag van ongeveer 80 euro. Ze kan achteraf betalen met een acceptgiro. De bestelling wordt per omgaande bevestigd met een mail.

Na anderhalve week krijgt zij een brief, dat de schoenen toch niet geleverd kunnen worden. Het is volgens Hahn gebruikelijk dat nieuwe klanten bij een bestelling van meer dan 50 euro eerst een aanbetaling doen. Als zij niet vooruit zou betalen, zou de bestelling geannuleerd worden. Vervolgens heb ik - met mijn Nederlandse achternaam - dezelfde schoenen besteld, te leveren op hetzelfde adres. Deze bestelling is zonder problemen geleverd. Van mij wordt geen vooruitbetaling gevraagd omdat ik een nieuwe klant ben.

Geen volledige vooruitbetaling
Welke rechten heeft iemand eigenlijk die koopt via internet? Wettelijk gezien mag een internetwinkel geen volledige vooruitbetaling eisen. De aanbetaling mag maximaal 50 procent van de prijs zijn. De mogelijkheid tot betalen achteraf moet altijd aangeboden worden. Het is ook niet toegestaan sommige klanten die mogelijkheid wel te geven en anderen niet. Veel winkels - onder andere Peter Hahn en Zalando - doen dat toch, omdat zij via handelsinformatiebureaus zoals Experian of EDR de kredietwaardigheid van klanten checken.

Vanaf 13 juni aanstaande krijgt de consument betere rechtsbescherming bij webwinkels, via de nieuwe door de EU afgedwongen Wet koop op afstand. Wie wil klagen, moet de klantenservice van de internetwinkel kunnen bellen via een informatienummer dat maximaal 1 euro per gesprek kost, naast de normale gesprekskosten.

Bedenken
Met de nieuwe wet wordt de bedenktijd voor aankopen verlengd van 7 werkdagen naar 14 kalenderdagen. Dat betekent dat de klant zich bijna twee weken lang kan bedenken en het product kan terugsturen. Hij moet de kosten voor het terugsturen wel zelf betalen, behalve als hij vooraf niet goed geïnformeerd is over zijn recht op bedenktijd. In dat geval mag hij de kosten voor het terugsturen terugvragen bij de internetwinkel.

Een mooie verbetering is dat de bedenktijd van 14 dagen ook gaat gelden voor producten of diensten die op veilingsites gekocht worden. De belangrijkste wijzigingen op een rij.

Er blijven nog wel wat lastige kwesties over. Neem de betaling achteraf. Wie bij de Apple Store bestelt, kan dat alleen met een credit card. Apple rekent dan wel 5 euro extra. Vanaf juni mag dat niet meer. Tenminste: in de nieuwe regels staat dat webwinkels geen winst mogen maken over de kosten die zij rekenen voor het betalen. Het is voor de consument onmogelijk na te gaan of die 5 euro van Apple kostendekkend zijn of niet. En het blijft een manier om klanten te ontmoedigen.

Ook levert de bezorging vaak problemen op. Bij de Consumentenbond komen regelmatig klachten binnen dat webwinkels te laat of helemaal niet bezorgen. U heeft dus een goede reden om aan te dringen op betaling achteraf.

Reinout van der Heijden is hoofdredacteur van de Geldgids.
Ook een vraag?: geldvraag@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden