Wat Tesla kan, kunnen wij beter, laat Lidl zien

'Duurzamer dan het Teslagebouw', pronkt supermarktketen Lidl met het aanstaande distributiecentrum in Waddinxveen. Alle verlichting in het nog te bouwen distributiecentrum komt van ledlampen. Op een zonnige dag voorzien 4.000 zonnepanelen de 50 duizend vierkante meter van het gebouw volledig van stroom. 70 miljoen euro kost het, maar dan heeft Lidl wel het duurzaamste distributiecentrum van Nederland

Beeld ANP

Althans, dat is de bedoeling. De 'outstanding' vijfsterrenkwalificatie van de Dutch Green Building Council is toegekend op basis van de bouwplannen. Die zijn gelegd naast een driehonderd pagina's tellend boekwerk met duurzaamheidsregels. Als het gebouw straks klaar is, wordt het opnieuw beoordeeld door het Rotterdamse duurzaamheidsbureau.

'Het kan best zo zijn dat die regels in de praktijk niet haalbaar zijn', zegt Matthijs Timmers, woordvoerder van de Dutch Green Building Council. Daarom geven zij bij het duurzaamheidsbureau twee certificaten voor nieuwe gebouwen: één voor het plan en één als het gebouw staat. Ter vergelijking: het pas geopende Teslagebouw in Tilburg scoorde respectievelijk 91,22 en 91,18 procent van de kwalificatienorm. Het toekomstige distributiecentrum scoort nu 91,38 procent, dus het wordt nog even spannend.

Lidl betreedt de ring met een speciale verwarminginstallatie. Die draait volledig op de restwarmte van de productkoelingen. Met die warmte worden de kantoren en de distributiehal verwarmd. Er komt geen gas meer aan te pas.

Idealisme

'Ik leef al tien jaar in een gebouw zonder gas', zegt Elphi Nelissen, hoogleraar duurzaam bouwen aan de Technische Universiteit Eindhoven. 'Maar ik vind het fantastisch dat het gedaan wordt door een commercieel bedrijf. Ik deed dat uit idealisme. Als een bedrijf als Lidl dat doet, is duurzaamheid blijkbaar commercieel haalbaar, anders doen ze het niet.'

Nelissen roemt de ambitie van Lidl, die vooraan wil staan met milieuvriendelijke maatregelen. Eerder dit jaar kondigde de van oorsprong Duitse keten aan voortaan alleen nog vlees te verkopen met het Beter Leven-keurmerk, als eerste supermarkt van Nederland.

Ultieme koploper is het Lidlgebouw overigens nog niet. The Edge, een kantoorpand op de Zuidas in Amsterdam scoort 98,36 procent. De nummers twee en drie schommelen tussen de 91 en 92 procent, net als Lidl. 'De verschillen zijn wel erg klein', zegt Nelissen. 'Getallen achter de komma kunnen net liggen aan de lengte van de leidingen of een nauwkeurigheidsfout. Maar het gaat erom dat we onze aarde leefbaar houden. Daar zijn deze gebouwen een goed voorbeeld van.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden