Wat te doen met mijn woekerpolis?

Consumentenorganisaties en verzekeraars zijn het niet eens over compensatie. Wat nu?..

Hoe kom ik erachter of ik een woekerpolis heb?

In de afgelopen jaren zijn naar schatting 6,5 miljoen beleggingsverzekeringen verkocht. Deze zijn gekoppeld aan een hypotheek, lijfrente, pensioen of verwerkt in koopsompolissen, spaarplannen of studieverzekeringen.

Het betreft alle producten waarvan de eindwaarde afhankelijk is van de waarde van de beleggingen.

De kans is groot dat u een van deze producten heeft of had. Op de website van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid, www.kifid.nl) is te zien om welke producten het gaat, waarmee nog niet is gezegd dat het ook een woekerpolis is.

Wat is er aan de hand met deze producten?

In de loop van 2006 is onrust ontstaan over het fenomeen beleggingsverzekeringen. Klanten werden slecht voorgelicht over wat ze nu precies kochten en welke kosten daaraan verbonden waren. Bovendien bleken de resultaten tegen te vallen, door de gedaalde aandelenkoersen. Uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) bleek dat verzekeraars veel te hoge kosten in rekening hebben gebracht. Gemiddeld werd slechts 60 procent van uw inleg daadwerkelijk belegd. De rest ging naar aanverwante producten, zoals de premie voor een overlijdensrisicoverzekering, of werd ingehouden als kosten voor de verzekeraar of tussenpersoon.

De vraag is nu of en hoe verzekerden deze verborgen kosten terug kunnen krijgen. Inmiddels hebben verzekeraars hun verzekerden – conform het advies van de commissie-De Ruiter – moeten informeren over de kosten en het verwachte rendement van de lopende beleggingsverzekering. Over mogelijke compensatie zijn de partijen nog volop in gesprek.

Worden verzekerden gecompenseerd?

Op verzoek van minister Bos van Financiën heeft de Ombudsman Financiële Dienstverlening, Jan Wolter Wabeke, vorige maand een compensatievoorstel gepresenteerd. Dit komt erop neer dat verzekeraars de kosten over de hele looptijd moeten terugbetalen als ze hoger zijn dan 3,5 procent van het belegd vermogen. Consumentenorganisaties zoals de Stichting Verliespolis en de Stichting Woekerpolis vinden het voorstel, dat de verzekeraars naar schatting zo’n 2 miljard euro gaat kosten, veel te mager.

Deze week brak de Stichting Verliespolis de onderhandelingen om tot een schikking te komen met Nationale-Nederlanden en Fortis af. Eerder al stapte de Stichting Woekerpolis naar de rechter. Eind deze maand komt het ministerie van Financiën met een onderzoek naar beleggingsverzekeringen waarin de gewraakte producten voor het eerst met naam en toenaam worden genoemd. De Consumentenbond hoopt dat de uitkomsten de politiek ertoe aanzetten een collectieve compensatieregeling af te dwingen.

Hoeveel kan ik terugkrijgen?

Dat weet niemand. Het onderzoek van het ministerie van Financiën brengt mogelijk nieuwe antwoorden. Stel dat er in het meest extreme geval 2 miljard euro moet worden verdeeld over 6,5 miljoen polishouders, dan is dat zo’n 300 euro per persoon. Hoeveel het in werkelijkheid moet zijn, hangt af van de individuele polis, het verzekerde bedrag, de looptijd, de premiehoogte en de kosten.

Ombudsman Wabeke vindt maximaal 2,5 procent kostendekking redelijk, al hoeven de verzekeraars nu pas vanaf 3,5 procent te compenseren. De Consumentenbond vindt een percentage van maximaal 1,5 procent, vergelijkbaar met de kosten van beleggingen, reëel.

Wat moet ik nu doen?

Stuur allereerst een zogeheten stuitingsbrief naar uw verzekeraar als u denkt dat u een woekerpolis heeft. Met deze brief, die ook te downloaden is op de sites van de stichtingen Woekerpolis en Verliespolis, stelt u de verzekeraar aansprakelijk voor mogelijk geleden schade en voorkomt u dat uw klacht verjaart. U kunt alvast zelf of met een onafhankelijk financieel adviseur beoordelen of het kostenoverzicht dat uw verzekeraar heeft gestuurd, deugt of niet.

Vervolgens kunt u besluiten zelf naar de rechter te stappen, een klacht in te dienen bij het Kifid of u voor 25 euro aan te sluiten bij een van de belangenorganisaties die de verzekeraars juridisch aansprakelijk proberen te stellen. Een individuele gang naar de rechter is duur, een procedure bij het Kifid of via de belangenorganisaties is een kwestie van lange adem en een onzekere uitkomst. Het is bovendien de vraag of het nodig is om u aan te sluiten, omdat de belangenorganisaties wellicht zullen aandringen op een regeling die algemeen verbindend wordt verklaard. Aan de andere kant roepen de organisaties, die samen ruim 100 duizend gedupeerden vertegenwoordigen, consumenten juist op om zich aan te melden, om een groter publiek te kunnen vertegenwoordigen.

Wat moet ik vooral niet doen?

Meestal is het onvoorstandig om uw verzekering stop te zetten of premievrij te maken. Dat is vaak onvoordelig en brengt een eventuele schadevergoeding in gevaar. Om dezelfde reden is het de vraag of u moet ingaan op een compensatievoorstel van uw verzekeraar. Het kan zijn dat een collectieve regeling meer oplevert. Al kan het lang duren voor het zover is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.