GeldvraagREINOUT VAN DER HEIJDEN

Wat moet ik doen met mijn NS-abonnement?

Een lege treincoupé op station Den Haag Centraal.Beeld ANP

Sinds 12 maart gebruik ik mijn NS-abonnement niet meer, omdat het RIVM reizen afraadt in verband met corona. Wat moet ik doen met mijn abonnement? Krijg ik geld terug?

U moet in actie komen. Het is zonde om te betalen voor een abonnement waarvan u geen gebruikmaakt. Als u het abonnement gebruikt om naar uw werk te gaan, loopt u bovendien het risico geen reiskosten meer vergoed te krijgen. Wie met de auto forenst, krijgt bij thuiswerken ook niets meer vergoed.

Mensen met een maandabonnement moeten bij de klantenservice van de NS aankloppen. Die geeft dan compensatie, afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Als u geen contact opneemt, wordt u niet schadeloos gesteld.

Een bijabonnement kunt u beter niet omzetten, omdat de korting dan verloren gaat. Een voordeelurenkaart aanpassen is ook niet altijd verstandig, omdat u daarna niet meer terug kan. De voordeelurenkaart verdwijnt sowieso na dit jaar.

Achteraf betalen

U kunt de andere abonnementen via MijnNS omzetten naar Flex Basis. Dat is een abonnement zonder vaste kosten of aansluitkosten. Hiermee betaalt u achteraf voor de afgelegde kilometers. Ik ontdekte dat overstappen naar Flex Basis via de website van de NS niet altijd lukt. Neem in dat geval contact op met de klantenservice van de NS per telefoon, chat, Twitter of Facebook. Via e-mail communiceert de NS niet met klanten.

Als de periode van sociale isolatie afloopt, kunt u uw Traject Vrij- of Altijd Vrij-abonnement weer activeren. Dan kunt u weer kiezen voor een voordelig jaarabonnement. U kunt dit abonnement binnen twaalf maanden probleemloos opzeggen, laat de NS weten. Handig als u ergens anders gaat werken.

Na het aanpassen van het abonnement moet u de deur uit en uw keuze bevestigen bij een NS-automaat. De ene flexvorm overzetten naar de andere kan wel via de website. Voor verdere vragen, zie ns.nl/corona.

Alle stations bereikbaar

De NS schort de abonnementen niet op. ‘Wij hebben – anders dan een sportschool – onze deuren niet gesloten’, zegt een woordvoerder. ‘Alle stations zijn bereikbaar. Er rijden twee keer per uur treinen in alle richtingen. Er zijn nog steeds reizigers, zoals zorgmedewerkers en anderen die van de trein afhankelijk zijn. Daarom blijven onze abonnementen geldig. Gebruik je deze tijdelijk niet, dan kun je deze zelf stopzetten.’

Werknemers kunnen het best controleren hoe hun bedrijf omgaat met de vergoeding van reiskosten van openbaar vervoer. Vaak staat hierover informatie op het bedrijfsintranet. Stuur anders een mail naar de salarisadministratie.

Niet iedere werkgever zal even coulant zijn met het vergoeden van reiskosten als werknemers hun abonnement hebben laten doorlopen. Dit geldt vooral voor werknemers die hun kosten voor openbaar vervoer laten vergoeden alsof ze met de auto komen. Dat wil zeggen: 19 eurocent per kilometer van deur tot deur. De Belastingdienst staat dat normaliter toe, maar kan hierover in de huidige situatie moeilijk gaan doen. En de salarisadministratie is vaak bang om de fiscus tegen de haren in te strijken.

Reinout van der Heijden is hoofdredacteur van de Geldgids. Ook een vraag aan Reinout? Geldvraag@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden