GELDVRAAGReinout van der Heijden

Wat kan ik doen tegen ongewenste digitalisering?

Een gepensioneerde automonteur neemt een stapeltje rekeningen door.Beeld anp

Moet ik per se internetbankieren? Waarom krijg ik geen acceptgiro’s meer? Moet ik een kopie van mijn identiteitsbewijs opsturen om mijn creditcard nog te mogen gebruiken? Wat kan ik doen tegen deze ongewenste digitalisering?

Alles digitaliseert. Daar valt niet aan te ontkomen. Wat kunt u doen om hier goed mee om te gaan? Ik geef enkele tips.

Bedrijven sturen geen rekeningen meer per post. Ze sturen zelfs geen brief om u daarover te informeren. Ze stoppen er gewoon mee. U moet via de mijn-omgeving op hun website de rekening ophalen en tijdig betalen.

Om aanmaningen te voorkomen, moet u een machtiging tot automatische incasso afgeven. Dat is vervelend voor mensen die er bewust voor kiezen geen incasso’s af te geven. Bijvoorbeeld omdat ze graag grip willen houden op hun uitgaven, weinig geld hebben of het overzicht missen.

Ook een overheidsinstantie zoals Waternet dwingt haar klanten op zo’n manier te digitaliseren. Je kunt bij Waternet wel inloggen en kiezen voor een rekening per mail. Maar wat als een bedrijf dat niet aanbiedt? Vorig jaar deed het klachtenloket Kifid een uitspraak over een vergelijkbare zaak. Nationale Nederlanden had laten weten te stoppen met acceptgiro’s. De klant moest maar een automatische incasso afgeven. Als hij het toch niet eens was met de rekening, kon hij de betaling storneren. De klant was het hier niet mee eens en stelde dat de verzekeraar in ieder geval een acceptgiro per mail kon sturen. Het Kifid gaf hem gelijk (uitspraak 2019-082). Sindsdien stuurt Nationale Nederlanden per post of mail een rekening aan klanten die daarom vragen.

Bedrijven sturen soms alleen een acceptgiro of -mail voor jaarlijkse betalingen. Betaling per maand of kwartaal moet dan per automatische incasso. Onbehoorlijk, omdat beknibbelen op de afdeling incasso hier vooropstaat.

Banken zijn duur voor klanten die vasthouden aan papier. Wie bij internetbankieren tweewekelijkse afschriften, overschrijvingskaarten, verzendenveloppen en acceptgiro’s wil houden, is het voordeligst uit bij Regiobank. Klanten geboren voor 1 januari 1945 betalen daar bij ABN Amro ook geen kosten voor.

Contant betalen wordt ook ontmoedigd. Wie liever met papiergeld betaalt, moet steeds meer moeite doen om een geldautomaat te vinden. De banken hebben wel met elkaar afgesproken dat overal in Nederland binnen een straal van 5 kilometer een flappentap te vinden moet zijn. Bankkantoren en bibliotheken helpen met cursussen digitalisering. Maak daar gebruik van!

Sinds kort eist creditcardmaatschappij ICS van klanten dat zij een digitale kopie van hun identiteitsbewijs opsturen. Als u daar niet aan wilt meewerken, wordt de creditcard geblokkeerd. ICS wil hiermee fraude tegengaan, maar juist om die reden schrikken klanten ervoor terug om dit op te sturen. U kunt een veilige kopie opsturen via de app KopieID. Als u geen apps gebruikt, stuur dan een kopie per post. Maak uw burgerservicenummer onleesbaar, ook in de cijferreeks onderaan. Schrijf op de kopie de datum en voor welke instantie of welk product het bedoeld is.

Reinout van der Heijden is hoofdredacteur van de Geldgids. Zelf een vraag aan Reinout? Geldvraag@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden