Wat is er mis met de nieuwe treinen van de NS?

AMSTERDAM - Vijfendertig experts zijn vanuit Duitsland gehaald om te onderzoeken wat er mis is met de nieuwe sprinters van de Nederlandse Spoorwegen. En terwijl er allerlei geruchten de ronde doen over misplaatste luchtinlaten, wil zowel de NS als de bouwer van de falende vehikels niets loslaten.

Op het Centaal Station in Rotterdam staat zondag een sprinter-trein gereed voor vertrek. Beeld anp

En dat is jammer, vindt reizigersorganisatie Rover. Voorzitter Arriën Kruyt heeft gisteren een goed gesprek gehad met de NS. Die heeft beterschap in de communicatie beloofd. 'Maar vandaag is daar nog niets van te merken', zegt een woordvoerder.

Elektronica
Er waren al problemen met de nieuwe stoptreinen voordat het spoor verdween onder een deken van sneeuw. De problemen lijken steeds voort te komen uit de elektronica die in alle nieuwe treinen wordt gebruikt. Die is gevoelig voor storingen. 'Dan moet de computer opnieuw opstarten en rijdt de trein niet', zegt Rover. 'En dus moeten er twee keer zo veel mensen in de volgende.'

Sneeuw verergert dat probleem. De sprinters lijken dezelfde mankementen te hebben als de falende dubbeldekkers die vorige winter voor chaos op het spoor zorgden. Smeltwater drong de machinekamer binnen en veroorzaakte kortsluitingen.

Veolia
Maar hoe komt het dat andere moderne treinen het wel gewoon doen? Die zijn ook uitgerust zijn met allerlei gevoelige technische snufjes.

De treinen van concurrent Veolia blijven bijvoorbeeld wel rijden. Het bedrijf koopt zijn treinen in Zwitserland, een land waar veel sneeuw valt en het leven gewoon doorgaat.

Luchtfilters
Manager bij de openbaar vervoermaatschappij Marcel Essers komt er vaak. 'De Zwitserse treinen hebben de luchtinlaat boven op de trein zitten. Bovendien hebben zij zeer goede filters ontwikkeld. Die hebben wij een op een overgenomen.'

De filters halen niet alleen het stof uit de lucht die de motoren moeten koelen, maar ook de stuifsneeuw. Zo blijft de lucht droog en kan zodoende geen kortsluitingen veroorzaken. Waardor de treinen blijven rijden. Maar Veolia heeft het met zijn beperkte regionale trajecten sowieso een stuk makkelijker dan de NS, voegt Essers daar aan toe.

Onderkant
Als treinen luchtinlaten aan de onderkant van de trein hebben, zou er meer sneeuw binnen kunnen komen. Bovendien kunnen andere type filters minder effectief zijn.

De Telegraaf haalde deze week anonieme 'deskundigen' aan die beweerden dat de luchtinlaten onder de trein zitten, omdat de NS geen buis wilde die dwars door de coupé liep. Waar het ding zou moeten hebben komen, is volgens de Telegraaf nu een extra zitplaats. De buis zou de lucht van luchtinlaten op het dak naar de machinekamer leiden.

Op de vraag of dat klopt, verwijst de NS naar treinenbouwer Bombardier. Die wil daar voorlopig niets over zeggen. Als de 35 Duitse experts hun onderzoek hebben afgesloten, zou er meer duidelijkheid moeten zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden