Profiel

Wat is de reputatie van FedEx?

De baas van FedEx bezweert dat Nederlandse werknemers van TNT niets hebben te vrezen als de overname doorgaat. Vakbond CNV moet het nog zien. De FNV ziet het wel zitten.

Werknemers van FedEx vullen in New York hun vrachtwagens met spullen van de lopende band. Beeld ap

De Nederlandse pakketbezorgers bij TNT krijgen binnenkort een Amerikaanse baas, als Brussel akkoord gaat. Moeten ze vrezen voor hun baan? En wat is de reputatie van FedEx?

De Nederlandse werknemers hoeven zich geen zorgen te maken. Er is weinig overlap tussen de netwerken van FedEx en TNT en het bedrijf wil juist gaan groeien in Nederland en Europa, wat op de langere termijn juist kansen op arbeid biedt.

Dat was in ieder geval de zalvende boodschap van bestuursvoorzitter Fred Smith dinsdag van het Amerikaanse miljardenconcern.

In hoeverre hij zich aan die woorden houdt, is nog afwachten. Veel blijft voorlopig gewoon onzeker. Feit is wel dat TNT simpel weg al heeft veel hakwerk voor hem heeft uitgevoerd in aanloop naar het verkoopklaar maken.

Gekrompen

Ook in Nederland is TNT alleen maar gekrompen. Vorig jaar waren er nog maar 300 chauffeurs in Nederland over toen topman Tex Gunning aankondigde bijna de helft van de pakketbezorgers de laan uit te sturen. Een deel zou inmiddels zijn vertrokken via een vrijwillige vertrekregeling, maar het is niet zeker of verder banenverlies echt uitgesloten is.

Bij de bonden en in de Tweede Kamer leidde dat vorig jaar tot grote ophef, omdat TNT zijn bezorging is gaan uitbesteden al allerlei kleine bedrijven. Die schakelen weer goedkopere zzp'ers in om zo beter te kunnen concurreren. Dat gaat ten koste van de vaste banen.

Bij een overname bestaat bij vakbond CNV in ieder geval de vrees dat de Amerikanen de door TNT geschapen schijnzelfstandigheid - met chauffeurs die werken als 'onderaannemers' - verder zullen aanwakkeren in Nederland. Er is een flinke dosis wantrouwen over de komst van de Amerikanen. 'Vandaag horen we sussende woorden van zo'n bestuursvoorzitter. Maar wij willen eerst zien dat ze zich aan hun woord houden, dan geloven we het pas', zegt Aynur Polat, bestuurder bij CNV Publieke zaken. Volgens Polat streven de Amerikaanse pakketbezorgers naar nog lagere lonen en krappere roosters. 'Dat is een foute combinatie.'

Werkgever voor het leven

Reinier Stroo van FNV Bondgenoten, al regelmatig met het Fedex te maken gehad, is een stuk milder. Hij ziet de komst van Smit & co. als mogelijke verbetering voor de arbeidspositie van de pakketbezorgers en als weg uit de benarde positie bij TNT. Anders dan de Nederlanders streven de Amerikanen ernaar de werknemers in dienst te houden, zegt hij.

Fedex is hier al met pakketbezorgers actief en FNV hoopt dat de Amerikanen hun beleid doorvoeren in Nederland. FedEx wil veel regels vastleggen in contracten en het zijn harde salarisonderhandelaars, maar een groot pluspunt is volgens Stroo dat ze zich 'veel meer dan TNT een werkgever voor het leven tonen'.

Het noodlijdende TNT heeft de laatste jaren juist meer en meer van zijn pakketbezorgers ontslagen. Wereldwijd zijn er zo'n vierduizend banen verloren gegaan. Ook heeft TNT om kosten te drukken moeten snijden in zijn ondersteunende diensten, zoals de administratie en de klantenservice, een groot deel van het ongeveer tweeduizend man tellende werknemersbestand in de Benelux.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden