Wat gaat er veranderen bij Air France en KLM?

Door een andere structuur van de organisatie komen KLM en Air France meer op voet van gelijkwaardigheid te staan.

Beeld anp

Wat was het probleem?

De machtsverhoudingen waren scheef aan het groeien, in de visie van KLM. Bij de fusie in 2003 spraken Air France en KLM af om zo veel mogelijk hun eigen boontjes te doppen. Alleen bepaalde overstijgende taken, zoals de administratie en de ict, zouden bij de moedermaatschappij komen. Lange tijd ging dat goed.

Met de komst van de Franse topman Alexandre de Juniac in 2013 ging er een andere wind waaien. Hij is voorstander van een sterke moedermaatschappij. Allerlei staffuncties van de dochtermaatschappijen Air France en KLM op het niveau van de holding ging hij centraliseren. Vanuit bedrijfseconomische perspectief is dat logisch, maar toch ligt dat gevoelig. Het hoofdkantoor staat in Parijs en wordt bevolkt door Franse werknemers van Air France. De centralisatie van Air France-KLM voelde eerder als een Franse machtsgreep.

Wat gaat er precies veranderen?

De Volkskrant meldde gisteren dat er druk wordt onderhandeld over een nieuwe structuur. De huidige president-commissaris van KLM, Hans Smits, gaat dan ook de rol van de vicevoorzitter van de moedermaatschappij vervullen. De voorzitter van de raad van commissarissen van KLM krijgt automatisch het recht de functie in Parijs te vervullen. Smits of zijn eventuele opvolger krijgt een dubbelfunctie. Deze ziet toe op de Nederlandse KLM en kan tevens de topbestuurder van AirFrance-KLM een beetje in toom houden.

Daarnaast worden de besturen van Air France en KLM meer met elkaar verweven in de vorm van nieuwe uitvoerende comités. Zo komt er onder meer een comité voor de bestuursvoorzitters van KLM, van Air France en Air France-KLM en een comité voor de financieel directeuren. Door vaker bij elkaar te komen, gaan ze meer een team vormen, is het idee.

Waarom pakt dat goed uit voor KLM?

De verandering lijkt gunstig voor KLM, omdat de Nederlandse dochter op gelijkwaardiger voet komt te staan met Air France. KLM hoeft zich minder zorgen te maken dat er nog meer functies naar het hoofdkantoor verdwijnen. De Nederlandse tak kan plannen van de holding makkelijker tegenhouden, mede door het vicevoorzitterschap. Ook kan dit rust scheppen. KLM kan zich dan op de belangrijke zaken richten, zoals de miljardenbezuiniging bij Air France en KLM in de komende vijf jaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden