Wat doe jij...?

Wim Sakko, binnenschipper..

Daniel Koning

Wim Sakko vaart al zijn hele leven. 'Je vader en moeder varen, je weet niet anders.' Op zijn achttiende, na de mavo en de meao, kwam hij bij zijn vader aan boord als matroos. Een paar jaar later werd hij zetschipper. Hij ontmoette schippersdochter Ina, ze trouwden en kochten hun eerste schip (860 ton).

Na tien jaar kwam de tweede INA (1400 ton), en nu varen ze sinds kort op alweer een INA. Een containerschip van 1754 ton, lengte 86 meter, breedte 10 meter, prijs vier miljoen gulden. 'Wij kunnen 108 containers laden.'

Ze zijn aangesloten bij de Nederlandse particuliere Rijnvaartcentrale, een soort coöperatie die er voor zorgt dat je vaart. 'Dit jaar zijn we verhuurd aan het Rotterdamse containerbedrijf ECT.' Een vaste route, twee keer in de week op en neer van Rotterdam naar Duisburg. 'We varen dag en nacht met drie schippers. Ina en onze oudste zoon William hebben ook het groot vaarbewijs, het radarpatent en het Rijnpatent.'

Vrijdagavond pikken ze hun twee jongste kinderen op bij het internaat. 'Het is moeilijk om kleine kinderen achter te laten, maar er is er nog nooit een huilend de deur uit gegaan. Bovendien er zijn maar tweehonderd schooldagen per jaar.

'Elke reis is anders, dat is het mooie van het schippersvak.' Het is moeilijk te zeggen wat een schipper verdient, je bent ondernemer je kunt het goed of slecht doen. 'Wij hebben gewoon een goeie boterham.'

'Op de wal kun je links en rechtsaf. Wij zitten 24 uur op elkaars lip, zo'n schip is toch een eiland. Een sociaal leven heb je niet.' Ze hopen dat ze over een jaar of acht kunnen stoppen als Wim 55 is. 'Dat hangt af van wat we krijgen voor ons schip, het is een streefdatum. We willen nog een beetje genieten van het leven aan de wal.' Dan gaan ze verwaterde contacten herstellen.

Wim Sakko zit in zijn comfortabele stuurstoel. Een klein pienter pookje vervangt het stuurwiel. Er is een automatische piloot aan boord en via een satellietverbinding wordt zijn route gepland. Tachtig volgepakte containers zijn onderweg naar Duitsland.

Hij heeft het laatst uitgerekend. 'Wij brengen een computer van Rotterdam naar Duisburg voor zestig cent. De trein is tien keer zo duur. Maar ja, de Betuwelijn is voor de regering een prestigezaak geworden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden