Wat betreft Hudson's Bay in Nederland zouden de cynici weleens ongelijk kunnen krijgen

De Canadese warenhuisketen Hudson's Bay opent vandaag zijn eerste Nederlandse filiaal aan het Amsterdamse Rokin. Kan de opvolger van V&D in Nederland op succes rekenen?

Een nog uitgestorven filiaal van Hudson's Bay in Amsterdam, dat dinsdag opent. Foto anp

Premium, zo noemt Hudson's Bay zijn segment in de Nederlandse markt: net ietsje minder luxe dan de Bijenkorf, maar luxer dan het meeste wat daaronder zit. Tijdens een rondleiding voor de pers op maandagochtend stonden rekken Scotch and Soda-kleding en vitrines met cosmetica van Chanel te glimmen op de zonovergoten 17 duizend vierkante meter winkelvloer in Amsterdam. De teloorgang van V&D op de laatste dag van 2015 liet een gat open in de Nederlandse detailhandel, en Hudson's Bay sprong erin.

Het is de eerste keer dat de winkelketen zich onder eigen naam buiten Canada waagt. Moederbedrijf Hudson's Bay Company, dat ook een hele trits andere warenhuisketens bestiert, is al langer bezig met de oversteek naar Europa. Eind 2015 kocht HBC de Duitse keten Galeria Kaufhof en diens kleine Belgische zusje Galeria Inno - samen 113 vestigingen. De Duitse winkels kwakkelen onder druk van onlineconcurrenten.

100 duizend vierkante winkelmeters

Ook elders heeft moederbedrijf HBC het moeilijk. Sinds begin 2016 lopen de totale winkelverkopen elk kwartaal verder terug. De aandelenkoers is afgelopen jaar met eenderde gedaald en HBC staat onder druk van een activistische aandeelhouder. Deze wil dat HBC zijn omvangrijke vastgoedportefeuille te gelde maakt. HBC leed in de eerste drie maanden van dit jaar 150 miljoen euro verlies. Naar aanleiding daarvan kondigde het bedrijf aan tweeduizend banen te schrappen in Noord-Amerika.

In die context opent HBC nu zijn eerste Hudson's Bay-warenhuis buiten Canada. De komende drie weken volgen nog negen vestigingen in evenzoveel Nederlandse steden, goed voor bijna 100 duizend vierkante winkelmeters. Daarnaast komen er twee winkels van Saks Off 5th in Amsterdam en Rotterdam, outletwinkels met afgeprijsde merkkleding. Met nog vijf geplande Hudson's Bay-vestigingen in de komende twee jaar stijgt het aantal banen bij HBC in Nederland naar verwachting tot 2.500 - en dat terwijl sommigen het einde van de fysieke winkel al hebben voorspeld.

Restaurant Nacarat in Hudson's Bay. Foto anp
Denim City in Hudson's Bay. Foto anp

Wat betreft de warenhuizen van Hudson's Bay in Nederland zouden de cynici weleens ongelijk kunnen krijgen. Moederbedrijf HBC doet het door de bank genomen slecht, maar dat geldt voor zo'n beetje alle uitbaters van warenhuisketens. Onlineverkoop neemt hand over hand toe: webwinkels als Amazon, Ali Baba, Coolblue, en Bol.com trekken shoppers weg uit de winkelstraten naar de iPad op de luie bank. In Canada leggen Amerikaanse giganten als Walmart de lokale detailhandel het vuur aan de schenen.

'Het warenhuis Hudson's Bay zelf doet het in Canada nu juist redelijk,' zegt David Soberman, hoogleraar marketing aan de universiteit van Toronto. 'Als je kijkt naar de marktomstandigheden in deze sector zelfs vrij goed. Dat komt doordat het nauwelijks concurrentie in zijn prijsklasse heeft, behalve in een paar van de allergrootste steden.'

Goede kansen

Dat is nu precies de situatie die Hudson's Bay ook in Nederland hoopt aan te treffen, nu het faillissement van V&D een gat in de markt heeft geslagen. Bovendien heeft het bedrijf voordelige voorwaarden bedongen bij de eigenaren van de winkelpanden waarin de filialen neerstrijken - op die in Amsterdam na zijn dat allemaal voormalige V&D-panden. De verhuurders zaten plotseling zonder inkomsten. Ze waren daarom bereid zelf fors geld te steken in verbouwing om Hudson's Bay als huurder binnen te halen. Met het verbouwen van de Nederlandse winkelpanden is 300 tot 350 miljoen euro gemoeid. Een woordvoerder treedt niet in details, maar zegt wel dat 'het grootste deel' van dat bedrag voor rekening van de verhuurders was.

Dat betekent dat Hudson's Bay voor relatief weinig geld een keten warenhuizen in Nederland kan neerzetten, zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing van Nyenrode. 'Voor Nederland is het een grote operatie. Dat geldt ook voor Hudson's Bay, maar in mindere mate. Ik denk dat deze warenhuizen goede kansen hebben; er is behoefte aan in onze winkelstraten. En met de infrastructuur in Duitsland kan Hudson's Bay ook in Nederland snel een webwinkel uitrollen.'

De schoenenafdeling. Foto anp

Dat is te hopen voor de keten, zegt de Canedese marketinghoogleraar Soberman. Hudson's Bay is daar geen populaire webwinkel. 'Dat is een zwakke plek. Daar moeten ze wel mee aan de gang.' Hudson's Bay in Nederland heeft al een app in de lucht waarop je artikelen kunt reserveren en tegelijk met de Amsterdamse winkel opent vandaag een onlinewinkel waar 55 procent van de merken in de winkel verkrijgbaar is. Binnen een jaar moet dat oplopen tot honderd procent.

Soberman is om nog een andere reden optimistisch: 'Nederland en Canada hebben een lange en positieve geschiedenis vanwege de Tweede Wereldoorlog, waarbij de Canadezen Nederland bevrijdden.' Hij lacht, over de telefoon. 'De laatste keer dat ik er was, kreeg ik voortdurend biertjes aangeboden.'

Beverpelzen en vastgoed

Generaties Canadezen leerden op school al over Hudson's Bay - en niet omdat de warenhuizen van de keten daar in alle grote steden te vinden zijn. Hudson's Bay Company (HBC) is een van de oudste bedrijven op het Noord-Amerikaanse continent. 'The Bay', zoals het bedrijf ooit formeel heette en nog steeds in de volksmond wordt genoemd, speelde een hoofdrol in de geschiedenis en kolonisatie van het huidige Canada.

Hudson's Bay Company werd in 1670 opgericht voor de handel in pelzen, en bezat op zijn hoogtepunt maar liefst 40 procent van het grondgebied dat later Canada zou worden. In 1870, drie jaar na de onafhankelijkheid van Canada, droeg HBC zijn territoria grotendeels over aan de nieuwe nationale regering. Maar omdat het bedrijf eentwintigste deel van het vruchtbare land op zijn territorium mocht houden, waarvan veel gebieden zich later tot steden ontwikkelden, werd HBC een enorm vastgoedbedrijf. Na de onafhankelijkheid dook HBC ook de detailhandel in, door zich op te werpen als verkoper van alles wat pioniers en goudzoekers rond handelsposten in het nieuwe land nodig hadden: koffie, thee, drank, tabak, ingeblikt voedsel.

Detailhandel en vastgoed zijn ook nu nog de belangrijkste twee poten van HBC. Tot de detailhandelstal van het bedrijf behoren behalve het warenhuis Hudson's Bay ook Saks Fifth Avenue, de outletwinkel Saks Off 5th, het Duitse Galeria Kaufhof en de luxeketen Lord & Taylor in de VS. HBC's omzet in 2016 bedroeg 9,8 miljard euro. Het bedrijf bezit zo'n 8,4 miljard euro aan vastgoed.

Meer over