Wat als je slimme energiemeter al anderhalf jaar niet werkt?

De slimme energiemeter die Liander in 2015 installeerde bij Piet en Irma Zimmerman vertoonde meteen al een defect. Maar ze konden anderhalf jaar lang fluiten naar reparatie.

Een monteur monteert een slimme energiemeter.Beeld anp

'Wij hebben nooit gevraagd om die zooi', zegt Irma Zimmerman (75) uit Ouderkerk aan de Amstel. De slimme energiemeter van netbeheerder Liander heeft haar meer gezeur dan gemak opgeleverd.

Irma weet het nog goed. Op 17 november 2015 ('de verjaardag van onze dochter') kwam een externe aannemer van Liander de hele straat voorzien van nieuwe gas- en elektriciteitsmeters. 'Meterstanden zouden voortaan automatisch worden doorgegeven.'

Ze zag er het nut niet van in. Haar 18 jaar oude meter werkte prima. Maar echte bezwaren had ze ook weer niet. Dat zou snel veranderen. Want al bij de installatie bleek de zogeheten ontluchtingsnippel van de gasmeter niet te werken.

De aannemer meldt het defect gelijk aan Liander, maar de reparatie blijft uit. Het stel belandt vervolgens in een circus van onbegrip en doorverwijzingen van Liander naar collega-netbeheerder Stedin.

Liander is namelijk officieel alleen verantwoordelijk voor het elektriciteitsnet in Ouderkerk aan de Amstel. Stedin doet daar het gasnet. Liander installeerde weliswaar beide meters, maar in de oeverloze correspondentie met de familie Zimmerman wijzen beide partijen voortdurend naar elkaar.

Ook gemangeld door bedrijf of overheid? Mail uw ervaring naar kastjemuur@volkskrant.nl

De impasse duurt maar voort. Piet mailt en belt zich suf en Irma besluit uit te zoeken waar zo'n nippel voor dient. 'Het wordt gebruikt om lucht uit de gasbuizen te halen, nadat die bijvoorbeeld zijn vervangen. Ik was allang blij dat ik gewoon mijn huis kon verwarmen zonder dat de boel ontploft.'

Uiteindelijk zegt Liander dat het echtpaar zelf moet betalen voor een monteur. Ze hebben immers een koophuis. Voor Irma Zimmerman, inmiddels anderhalf jaar verder, is het duidelijk: 'Degene die levert, moet ook zorgen dat het werkt. Maar terwijl zij hun zaakjes niet op orde hebben, moeten wij voor de kosten opdraaien. Schiet mij maar lek.'

Het verweer

Zo lang als het duurt voor familie Zimmerman, zo snel trekt Liander het boetekleed aan. 'Het is heel knullig gegaan', zegt een woordvoerder. 'Onze ombudsman neemt contact op voor de reparatie en een coulanceregeling.'

Op de vraag waarom de verantwoordelijkheid voor herstel werd afgeschoven op de familie Zimmerman zelf, zegt de woordvoerder dat de klantenservice veronderstelde dat het ging om een ontluchtingsnippel van de verwarming. Daarvoor zijn eigenaren van een koophuis zelf verantwoordelijk.

Piet Zimmerman noemt het 'een doorzichtige smoes'. De monteur van de slimme meter heeft immers meteen gemaild en zelf heeft hij talloze keren contact gehad over de kwestie. Al die verschillende personen aan wie hij zijn klacht heeft uitgelegd, moeten zich dus allemaal hebben vergist.

Daarop zegt de woordvoerder dat de klantenservice de klacht waarschijnlijk fout in de computer heeft gezet. Iedereen daarna heeft volgens hem nagelaten goed naar Zimmerman te luisteren en de correspondentie met de technische dienst erbij te pakken. 'Het is al met al geen mooi plaatje', geeft hij toe.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden