Wacht Schiphol een taxi-oorlog?

Wat een kleine twee maanden geleden na een uitspraak van het Amsterdamse gerechtshof werd voorspeld, lijkt inderdaad te gebeuren: er dreigt een taxi-oorlog op Schiphol, nu ronselaars ritjes wegkapen voor de ogen van taxichauffeurs die over een speciale, dure Schipholvergunning beschikken.

Beeld Julius Schrank / de Volkskrant

De rij van wachtende passagiers bij de taxistandplaats op Schiphol Plaza werd maandagochtend langer en langer nadat een groep Schiphol-chauffeurs - de 'aanvullers' in het jargon - voor enige tijd het werk stillegde. Dit uit protest tegen het feit dat sinds kort niet meer wordt opgetreden tegen taxichauffeurs die niet over een speciale Schipholvergunning beschikken maar wel klanten inpikken.

Uitspraak gerechtshof

Dat is het gevolg van een uitspraak van het gerechtshof in Amsterdam dat in april een aantal beboete taxichauffeurs in het gelijk stelde. De bepaling in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Haarlemmermeer - waartoe Schiphol behoort - dat alleen taxi's met een speciale vergunning op Schiphol mogen werken, strookt niet met de Wet personenvervoer 2000, zo oordeelde het hof.

'Alle begrip' heeft directiesecretaris Martijn van Leeuwen van de BIOS-groep voor de taxichauffeurs die maandagochtend tot een protestactie overgaan en overigens niet tot zijn bedrijf behoren. 'We lijden allemaal omzetverlies door ronselaars. De aanvullers moeten ook veel betalen om op Schiphol te mogen werken.'

Beeld de Volkskrant

Meest gewilde standplaats

De BIOS-groep, gevestigd in Rotterdam, is een van de drie taxibedrijven waarmee Schiphol een contract heeft gesloten. Die hebben in principe het alleenrecht op een plaatsje op de zogeheten opstelstrook bij de aankomsthal van Schiphol Plaza. Zodra er, vanwege groot passagiersaanbod bijvoorbeeld, plekjes vrijkomen op die strook mogen de 'aanvullers' (ingeschreven bij de Stichting Taxi Controle) er ook terecht.

Het gaat om de drukste en voor chauffeurs dus meest gewilde standplaats van Nederland, waar taxi's af- en aanrijden. Om er te kunnen komen en weg te rijden moeten de taxi's slagbomen passeren. De gecertificeerde chauffeurs hebben een transponder om die bomen te openen.

Schiphol hecht sterk aan kwaliteit van het aanvullende taxivervoer. De drie bedrijven betalen veel voor de vergunningen (naar verluidt duizenden euro's per maand per auto) en de BIOS-groep bijvoorbeeld heeft fors geïnvesteerd in dure Tesla-taxi's. 'Wij willen hier geen toestanden', zegt een woordvoerder van de luchthaven. 'Voor ons imago is het van belang dat de vervolgreis van passagiers op een prettige manier verloopt.'

Onprettig is het als passagiers al in de aankomsthal of meteen buiten worden 'lastiggevallen' door ronselaars of chauffeurs zonder vergunning, zegt de woordvoerder van de luchthaven. 'Voor ons is het in juridische zin een probleem: we zijn wel belanghebbende maar geen partij.'

Openbaar verkeer

Het is de gemeente Haarlemmermeer die met een passend antwoord moet komen op de uitspraak van het gerechtshof nu dit deel van de APV-bepaling onverbindend is verklaard. Volgens het hof is het alle taxichauffeurs toegestaan op Schiphol diensten aan te bieden op alle wegen die voor het 'openbaar verkeer' openstaan.

Nu het Openbaar Ministerie heeft besloten niet in beroep te gaan tegen die uitspraak, gaan Haarlemmermeer en Schiphol gezamenlijk bekijken met welke maatregelen nog iets kan worden gerepareerd. Te denken valt aan meer parkeerregels en stopverboden in de nabijheid van de aankomsthal, zodat het voor taxi's zonder speciale vergunning fysiek bijna onmogelijk wordt om diensten aan te bieden.

In een persverklaring spreekt Haarlemmermeer van 'een probleem' en wordt nog niet duidelijk welke maatregelen worden overwogen. Wel wijst de gemeente er fijntjes op dat - indachtig het imago dat de taxiwereld aankleeft - 'verstoring van de openbare orde' de burgemeester altijd de gelegenheid biedt op te treden.

Reizigers in de rij voor een taxi bij Schiphol.Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden