De ondernemingThiessen Wijnkoopers

Waarom zou je wijnen vanuit de hele wereld laten invliegen als Europa zoveel moois te bieden heeft?

De naam Thiessen is in Maastricht en omstreken zo’n begrip dat klanten liefst drie stickers willen op de cadeauverpakking. De eeuwenoude wijnhandel is wars van wijntrends. 70 procent van de wijnen is Frans. 'Daar is niks mis mee. Zeker in tijden waarin we het hebben over klimaatverandering en onze carbon footprint.’

Bedrijfsleider en registervinoloog Gerry Habets. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
Bedrijfsleider en registervinoloog Gerry Habets.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Je zou het bewijs zo voorbijlopen. Maar verstopt achter een grote kamerplant in een van de vele gangen die het pand in Maastricht rijk is, hangt het toch echt. Het certificaat van inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Met linksboven pontificaal dossiernummer 1. Daarnaast de datum: 17 maart 1921. De dag waarop wijnhandel Thiessen aan de Grote Gracht als eerste bedrijf werd ingeschreven in het toen net twee dagen oude Handelsregister.

Bedrijf: Thiessen Wijnkoopers

Waar: Maastricht

Sinds: 1717

Aantal werknemers: 9

Jaaromzet: 1,5 miljoen

Dat Thiessen de allereerste was, wist bedrijfsleider Gerry Habets. Niet in de laatste plaats omdat het KVK-nummer 1 jarenlang op het briefpapier gedrukt stond. Maar waarom blijft voor Habets een raadsel. ‘Misschien omdat we destijds al één van de oudste bedrijven van het land waren.’

De in Maastricht en omstreken beroemde wijnhandel is sinds 2003 in handen van Marcel Mourmans, de man achter Mora. Door corona kan de 84-jarige Mourmans al een jaar niet naar de zaak komen. ‘Maar mevrouw Mourmans is hier nog bijna elke dag’, zegt Habets.

Samen met neef Gerard Mertz heeft Habets sinds een jaar of vijf de dagelijkse leiding. Hij begon in 1991 in de wijnkelder waar de wijn toen nog zelf gebotteld werd. ‘Ik wist niks van wijn. Volgens mij dronk ik het zelf niet eens.’ Gaandeweg leerde Habets over het vak. ‘Apps als Vivino waren er nog niet. Het was allemaal boekenwerk’, herinnert hij zich.

Dertig jaar verder is hij registervinoloog en nog steeds het gelukkigst als hij in de winkel mag vertellen over de wijnen. Al had zijn diploma – op de deur – wat hem betreft op een minder prominente plek gemogen.

De bestaansgeschiedenis van Thiessen gaat terug naar begin 18de eeuw. Toen de familienaam nog Thyssen was en je Grote Gracht met twee o’s schreef. De Duitser Guillaume Thyssen begon in 1717 met het importeren van wijnen, waarna het bedrijf twee eeuwen in handen van de familie bleef. Toen de laatste telg stierf in 1905, nam Henri van Oppen het bedrijf over. Het was Van Oppen die twaalf jaar later als eerste zijn handtekening mocht zetten in het Handelsregister.

Tegenwoordig is het verplichte kost voor iedere ondernemer: inschrijving in het Handelsregister en een uniek KVK-nummer. Het biedt meer rechtszekerheid voor de ondernemer én de klant. Begin vorige eeuw was het ‘een warboel’, volgens KVK-woordvoerder Hester Schoppert. ‘De registratie van bedrijven werd per gemeente bijgehouden. Er waren 97 verschillende kamers van koophandel.’ De wens tot uniformering was er al in 1895, maar wetgeving om het te regelen liet even zich wachten.

Op 15 maart 1921 werd het officieel: bedrijven – nieuw en oud – moesten vanaf dat moment in het Handelsregister van de KvK worden ingeschreven. Het Handelsregister bestaat deze week precies honderd jaar. Inmiddels staan er bijna 2,1 miljoen bedrijven ingeschreven. Waarvan 2.331 bedrijven al sinds het jaar van oprichting. Met Thiessen als allereerste.

De historische wijnkelder onder het pand van Thiessen in Maastricht. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
De historische wijnkelder onder het pand van Thiessen in Maastricht.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

In het eeuwenoude pand van Thiessen wisselen historische en moderne elementen elkaar af. In de kelder vind je zowel een hippe champagnebar als een schatkamer met zes flessen Chateau Pétrus uit 1953. Destijds zelf gebotteld. ‘De duurste wijn ter wereld’ ligt achter tralies.

Net als een fles uit 1810, die Napoleon en Lincoln heeft overleefd. Boven in het proeflokaal staat een grote, houten tafel met daarin een vitrine vol archeologische vondsten. Spullen die tijdens de talloze verbouwingen opdoken.

Ondanks de komst van supermarkten en andere concurrenten wist het Limburgse bedrijf de afgelopen eeuw te doorstaan. ‘Als mensen een flesje wijn van ons cadeau doen, willen ze het liefst drie stickers op de verpakking en een tas erbij met onze naam erop’, zegt Habets. ‘Dat zegt genoeg denk ik.’

Zelf op de bok

Toch kwam het bedrijf eind jaren negentig in moeilijkheden. Betalingen aan leveranciers moesten hier en daar worden uitgesteld. ‘Het bedrijf stond op omvallen’, zegt Habets. Dat was het moment waarop Mourmans zijn intrede deed. Eerst alleen als adviseur, tot mevrouw Mourmans besloot dat ze ‘het mooiste pand van Maastricht’ moesten kopen. Zo geschiedde. ‘Vervolgens werd een nieuwe directeur aangesteld. Die vertrok weer na een jaar, zegt Habets. ‘Dat heeft zich een paar keer herhaald.’ Mourmans sprong uiteindelijk zelf op de bok en maakte van Thiessen weer een succesvol bedrijf.

Wijnproeverijen en rondleidingen deed de wijnhandel altijd al, maar tegenwoordig lijkt het alsof iedereen iets wil doen in het weekend. ‘Wijn drinken is hip’, zegt Habets. In januari 2021 gaven Nederlandse huishoudens gemiddeld 0,7 procent van het besteedbare inkomen uit aan wijn volgens het Centraal Bureau voor Statistiek. Dat is 0,1 procent meer dan in 2019.

Wijntrends volgt Thiessen liever niet. In de winkel staan flessen uit de hele wereld, maar het grootste deel – 70 procent – is Frans. ‘De rode draad in ons assortiment is nog altijd Frankrijk. En daar is niks mis mee’, vindt Habets ‘Zeker in tijden waarin we het hebben over klimaatverandering en onze carbon footprint. Waarom zouden we wijnen vanuit de hele wereld laten overvliegen als er binnen Europa genoeg is.’

In de stadswijngaard achter het monumentale pand waan je je normaal op het platteland in de Franse zon. Maar vandaag is de zon nergens te bekennen. Gasten zijn er evenmin. Door corona zijn alle wijnproeverijen en feesten geannuleerd. ‘Op een paar bruiloften na afgelopen zomer, maar met 30 gasten verlies je daar op’, aldus Habets. De horecabestellingen bleven ook uit. ‘70 procent van onze omzet viel weg.’

De winkel moest tijdelijk verhuizen naar een grotere ruimte om de anderhalve meter te kunnen waarborgen. ‘Zo kunnen we openblijven.’ Al loont dat niet per se. ‘Gisteren waren er vijf mensen in de winkel. De dag ervoor drie’, zegt Habets. Toch is hij optimistisch. Dankzij het vernieuwen van de webwinkel en een nieuwe socialemediamanager is het bedrijf klaar voor de toekomst. ‘We hebben alle poppetjes op de goede plek.’ Habets klopt het voor de zekerheid af op de grote houten tafel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden