Waarom zien we zo weinig Infiniti's op de Nederlandse wegen?

In het luxesegment heeft Nissan het lastig. Jammer en niet terecht, leert de Q30.

Infiniti Q30Beeld afp

Weddenschap: de meesten van u herkennen dit logo niet direct. Ook Blik denkt nog steeds eerst: Mazda. Fout. Maar niet heel erg fout. Het is ook Japans namelijk: Infiniti, het luxemerk van Nissan. Gelanceerd in 1989, eerst voor de Amerikaanse markt, waar ze het van oudsher niet zo hebben op Japanse namen.

In 2008 begon de verkoop in Europa, maar tot nu toe zijn de verkoopcijfers zacht gezegd bescheiden. Vorig jaar verkocht Nissan er in Nederland 199, goed voor een marktaandeel van 0,05 procent.

Blik wilde er gerust eens in rijden en koos Infiniti's nieuwste aanwinst, in het zo populaire segment crossover (hoge instap maar net geen SUV). Helaas, daar was er in 2016 maar 1 van verkocht. Het werd de Q30, het instapmodel en tevens in Nederland de meest verkochte Infiniti. En of Blik de associatie met Nissan direct wilde vergeten, zo kregen we te horen bij het overhandigen van de sleutels. Deze auto staat op het onderstel van een Mercedes A-klasse en heeft een motor van Renault (de internationale partner van Nissan). In pr-taal: 'Je krijgt een GLA voor de prijs van A.'

Mwah, de Q30 is inderdaad net als de Zuid-Duitse GLA een potente auto, maar mist ten enenmale de finesses van Mercedes in afwerking, uitrusting en gevoel. Er heerst van binnen, ondanks de zee van luxe, nog net te veel Japanse soberheid. Wat in de concurrentie met Mercedes misschien geen kwaad kan, maar tegen BMW (de 1-serie) en Audi (de A en Q3) verlies je het dan.

Uiterlijk beschikt de Q30 over details waarvoor Blik smelt. De verwerking van het gekantelde logo in de C-stijl is op het briljante af. En de forse, ogenschijnlijk van Mazda gejatte neus geeft met zijn stevige grille de auto precies de uitstraling waarvoor hij geschikt lijkt: een kilometervreter voor leaserijders. Onze beschaafde 1.5-dieselmotor (190 pk) tufte de afstanden probleemloos weg zonder de bestuurder te vermoeien, en dat met een keurige 5,2 l/100 km. Met een groot verschil trouwens tussen stad (6,5 l/100 km) en snelweg (3 l/100 km). Verwacht van de achterbank en bagageruimte geen wonderen, van de veiligheids- en luxevoorzieningen mag u dat zeker wel doen: de Q30 kan alles en zijn prijs loopt bij het aanvinken van de opties wat minder snel op dan die van zijn Duitse concurrenten. Dat lijkt ons voor de Hollandse leaserijder - excuus, nog één keer pr-taal - een uniek verkoopargument.

Blik ziet, kortom, geen enkele reden dat je deze Q30 minder op de weg ziet dan, om nog maar eens een lease-succesnummer te noemen, de wat klootlozere Lexus CT 200H.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden