GeldvraagReinout van der Heijden

Waarom wordt een verkeersboete vaak al duurder bij de eerste aanmaning?

Beeld ANP

De overheid is zo streng met verkeersboetes en verhogingen bij te laat betalen. Moet daar niet iets aan gedaan worden?

De vraag is actueel, omdat vanaf 16 maart de maximumsnelheid overdag omlaag gaat op snelwegen. Vanaf vrijdag 13 maart worden op veel plaatsen de nieuwe borden met 100 kilometer per uur al onthuld. Zodra het nieuwe bord er staat, geldt de daarop vermelde snelheid. U kunt op vele plaatsen dit weekend dus niet nog even lekker hard doorrijden, zoals vroeger.

Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid heeft laten weten dat automobilisten geen tijd krijgen om te wennen. Zodra het nieuwe bord er staat, wordt er gehandhaafd. Onverbiddelijk. Een overtreding is gewoon een strafbaar feit. Bij wetshandhavers hoeft u niet op begrip te rekenen. Zwart-wit, zonder grijstinten. Dat geldt zowel voor verkeersboetes die onder de wet Mulder vallen (letter M op de nota) als voor de parkeerboetes.

Betaalde u bij het parkeren te laat omdat de parkeerautomaat stuk was: pech gehad. Ik ken maar één uitzondering. Als u fout parkeert bij een ziekenhuis met een doodzieke patiënt, waarbij iedere seconde telt, kunt u met een doktersverklaring de boete ongedaan maken.

Ook bij betalen geldt: te laat is te laat. Verkeersboetes worden geïnd door het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Het CJIB verhoogt na acht weken het boetebedrag met 50 procent en later met nog eens 100 procent. De gemeenten verhogen de kosten vaak al bij de eerste aanmaning. Daarna volgt een dwangbevel of een brief van de deurwaarder.

Het CJIB geeft bij verkeersboetes automatisch uitstel van betaling als u bezwaar aantekent. De gemeente niet. Die rekent vaak kosten voor te laat betalen als uw bezwaarschrift wordt afgewezen. Het is verwarrend dat iedere gemeente haar eigen beleid heeft. Goed om te weten: betalen betekent niet instemmen. U kunt de rekening voldoen en daarna nog bezwaar maken. Op de website van het CJIB kunt u overigens de flitsfoto bekijken waarop de boete is gebaseerd. Even doen, want in 11 procent van de gevallen blijkt de boete onterecht.

Het is handig om de regels te kennen. Bij 100 kilometer per uur is er een meetcorrectie van 4 kilometer. Een overschrijding tot 3 kilometer, dus tot 107 kilometer per uur, blijft onbestraft. Bij 108 kilometer per uur krijgt u een boete voor 4 kilometer te hard rijden.

Die boete bedraagt minstens 6 euro per kilometer te hard. Bij 4 kilometer is dat 25 euro, plus 9 euro administratiekosten. Bij hogere snelheden wordt het boetebedrag een stuk hoger. Wie 15 kilometer te hard rijdt, betaalt inclusief administratiekosten al 130 euro. Snelheidsovertredingen bij wegwerkzaamheden zijn gemiddeld ongeveer 20 procent duurder.

Vanaf zeven uur ’s avonds mag u weer de gebruikelijke snelheid rijden van 120 of 130 kilometer per uur. Maar dan neemt de uitstoot van stikstof wel toe.

Reinout van der Heijden is hoofdredacteur van de Geldgids. Ook een vraag aan Reinout? Geldvraag@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden