Waarom voetballers niet altijd scoren met zakelijke deals

Voetballers zijn niet persé goede ondernemers. Denk aan Gregory van der Wiel. De international zegt te zijn opgelicht door een Turkse zakenpartner.

Gregory van der Wiel arriveert in Noordwijk voor een training van het Nederlands Elftal. Beeld anp

Gregory van der Wiel haalt tegenwoordig vaker het nieuws met zakelijke beslommeringen dan met voetbalprestaties. Goed nieuws was dat deze week niet. Op de Turkse tv bekende de verdediger van Fenerbahçe dat zijn Turkse zakenpartner hem 3,6 miljoen euro lichter heeft gemaakt. 'Anderhalve maand nadat ik in Turkije arriveerde ontmoette ik Ümit Akbulut, een zakenman. Hij deed mij een zakelijk aanbod. Ik vertrouwde hem', zei Van der Wiel volgens De Telegraaf op de Turkse televisie.

Miljoenen euro's toevertrouwen aan een man die je nauwelijks kent en die onwaarschijnlijke winsten belooft in onwaarschijnlijk korte tijd: dat kan bijna niet goed aflopen. En inderdaad: de 29-jarige international hoorde niets meer van Akbulut nadat de miljoenen waren overgeschreven. Toen hij na een tijdje vroeg wat er met zijn geld was gebeurd, zou Akbulut hebben geantwoord: 'Geef me nog 600 duizend dollar en vergeet het geld. Want dit is Turkije en je kunt niks tegen me beginnen.' Met behulp van een advocaat probeert de voetballer nu zijn miljoenen terug te krijgen. Dinsdag werd Akbulut aangehouden.

Van der Wiel is bepaald niet de eerste profvoetballer die veel geld verliest met zakelijke avonturen. Gisteren nog berichtte Quote dat oud-Ajacied Johnny Heitinga mogelijk voor vele tonnen het schip is ingegaan met een investering in de Amsterdamse homokroeg Ludwig II.

Johan Cruijff verloor 1,3 miljoen gulden aan een slechtlopende varkensfokkerij in Catalonië. Pierre van Hooijdonk investeerde een paar ton in een Chinese textielfabriek die niet bestond. De naam van Clarence Seedorf dook vorig jaar op in de beruchte Panama Papers. De sponsorrechten van zijn motorraceteam waren via verdachte verkooptransacties op de Maagdeneilanden plotseling vijf keer zoveel waard geworden. Seedorf liet de NOS via zijn woordvoerder weten dat hij niets van deze zaak afwist. 'Seedorf heeft zijn eigen geld geïnvesteerd in het team en heeft er zelfs geld op verloren.'

Snelle jongens

Voetballers trekken tijdens hun carrière allerlei snelle jongens aan die zakelijke buitenkansjes voorschotelen. 'Ze komen af op je grote netwerk en je dikke portemonnee', herinnert voormalig profspeler Jeffrey Kooistra (48) zich. Hij werkte na zijn sportcarrière een tijd in de 'voetballerij' als trainer en bestuurder.

Tegenwoordig heeft hij een bedrijf dat koffie levert aan bedrijven, sportclubs en horeca. De loopbaan van een voetballer duurt vaak maar tien jaar. De miljoenen die ze in die periode verdienen, zullen in de meeste gevallen niet genoeg zijn om nooit meer te hoeven werken. 'Maar als je zoveel geld op de bank hebt staan, ga je niet meer solliciteren als buschauffeur. Dan kom je automatisch aan de ondernemende kant terecht', zegt Kooistra.

Een op de vijf Nederlandse profs wordt na zijn sportieve carrière ondernemer, schrijft adviesbureau Berenschot in een onderzoek uit 2014. Met name horeca en mode lijken populaire bedrijfstakken onder voetballers die 'in zaken' gaan. Clarence Seedorf begon een Japans restaurant in Milaan, dat overigens wel goed schijnt te lopen. Frank Rijkaard verbond zijn naam aan een onderbroekenlijn en toen die flopte aan een pannenkoekenhuis in Leidsche Rijn.

Clarence Seedorf haalde met zijn raceteam de Panama Papers vanwege een omstreden sponsordeal. Beeld anp

Wesley Sneijder opent in juni een restaurant en cocktailbar op Ibiza. 'Het zijn branches die dicht bij voetballers staan', zegt Kooistra. 'Ze zijn modegevoelig en komen vaak in goede horecatenten. Voetballers beginnen meestal geen onderneming, omdat ze een gat in de markt zien. Daarvoor ontbreekt bij hen de visie.'

Voetballers zijn niet per se behept met ondernemerstalent. Ook als sporters niet vallen voor de praatjes van een gladde handige jongen is een goed draaiend bedrijf niet altijd voor hen weggelegd. De kinderkledinglijn van Jeremain Lens hield het drie maanden vol. Ook Eleven, het modemerk van Marc Overmars, flopte al snel. 'Je krijgt kansen als voormalig voetballer, maar die moet je wel zelf verzilveren', zegt Kooistra. 'Ik moet naar mijn klanten om de koffie te verkopen. Dat kan niet naast een baan als trainer of voetballer.'

'Ondernemerschap is populair onder de jongens die ik begeleid', zegt ook voormalig profvoetballer en loopbaancoach Arjan Ebbinge. 'Het is goed om ze al tijdens hun carrière voor te bereiden. Bijvoorbeeld met een opleiding ondernemerschap. Verstand van zaken is heel belangrijk als je een eigen bedrijf wilt runnen. Er zijn in het verleden genoeg voetballers de mist in gegaan.'

Jourmain Kindermode van Jeremain Lens hield drie maanden stand.

Modemerk en koffiezaken

Vooral de sporters die zich vol op het ondernemerschap storten, lukt het om een succesvol bedrijf op te zetten. Demy de Zeeuw stopte als voetballer juist toen het begon te lopen met zijn modemerk Balr. Nu is hij bij elk detail van het bedrijf betrokken en regelt hij zelf de vormgeving en winkelinrichting. Ook Gregory van der Wiel heeft in Balr geïnvesteerd, wat hem dus waarschijnlijk wel geld gaat opleveren. Oud-voetballer Dries Boussatta speelde bij FC Utrecht en AZ. Hij begeleidt nog weleens jonge spelers, maar is tegenwoordig toch vooral actief in zaken, als eigenaar en directeur van een keten van zes koffiezaken in Amsterdam-West, Buongiorno Espressobar.

Of Gregory van der Wiel zijn miljoenenverlies in Turkije te boven komt met andere beleggingen zal moeten blijken. Hij heeft in elk geval nog niet zijn bekomst van zakelijke investeringen. Een week voordat hij het debacle in Turkije opbiechtte, kondigde hij aan dat hij samen met zijn Nederlandse zakenpartner Funs Jacobs en de Rotterdamse investeringsmaatschappij Kaedyn een beleggingsfonds in startup-bedrijven begint. Dat fonds, Block Party, is specifiek opgezet om geld van beroemdheden aan te trekken.

Ümit Akbulut, de 'zakenpartner' van Gregory van der Wiel, wordt deze week aangehouden. De Nederlandse verdediger van Fenerbahçe is mogelijk voor 3,6 miljoen euro het schip ingegaan.

Volgens het persbericht investeerde Van der Wiel eerder al 'succesvol' in de beginnende technologiebedrijfjes Balr, 433, SuperPhone, Wine Awesomes en OnOff Telecom. Met een startkapitaal van 2,5 miljoen euro en Van der Wiel als ondernemend uithangbord gaat Block Party zulke start-ups op weg helpen.

'Ik ken geen andere sporter die een eigen investeringsfonds heeft in Nederland', zegt Barry Jansen, eigenaar van financieel adviesbureau Duisenburgh. Maar een profvoetballer als investeerder is allang geen zeldzaamheid meer. Eredivisievoetballers verdienen gemiddeld drie ton per jaar. Hun collega's in England, Spanje en Duitsland strijken jaarlijks ruim een miljoen op. 'In het begin van hun carrière gaat dat geld vaak op aan hun favoriete auto's', zegt Jansen. 'Halverwege de carrière zeggen wij tegen sporters: je kunt een nieuwe Tesla kopen, maar het is verstandiger eens naar de toekomst te kijken.'

Van der Wiel heeft tegenwoordig in ieder geval voldoende tijd om een oogje te houden op zijn investeringen. Heel druk met voetballen heeft hij het niet meer. Afgelopen seizoen speelde hij slechts elf wedstrijden bij zijn club Fenerbahçe.

Vedetten als Neymar, Pepe en Angel Di Maria dragen de t-shirts van oud-Ajacied Demy de Zeeuw, die met zijn merk BALR grote successen boekt. 'Als voetballers en dj's jouw spullen hebben, volgen de fans vanzelf.'

Oud-topvoetballer Dries Boussatta heeft zes vestigingen van zijn succesvolle koffiezaak in Amsterdam. Vorig jaar stapte hij naar de rechter wegens de onverwacht hoge servicekosten die de verhuurder in rekening bracht.

Het bekendste onderdeel van het bedrijf van Cruijff en zijn zakenpartner Basilevitsj werd de varkensfokkerij Ganadera Catalana. Niet omdat het zo'n succes was, maar omdat het uitliep op een mislukking.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden