AnalysePhilips

Waarom stoot Philips zijn huishoudelijke tak af?

Onder de slogan ‘We moeten niet in het verleden blijven steken’ heeft Philips-topman Frans van Houten een nieuwe stap gezet in de transformatie van Philips tot medisch concern. De afdeling huishoudelijke apparaten is te koop gezet.

Philips-stofzuiger uit de oude doos.Beeld Philips

De divisie huishoudelijke apparatuur, een van de laatste onderdelen van wat het ‘goeie ouwe Philips’ wordt genoemd, is in de etalage gezet. Hieronder valt de productie van koffiezetapparaten (onder meer Senseo), strijkijzers, waterkokers, airfryers en stofzuigers. Binnen 18 maanden moet een koper worden gevonden, mogelijk een Chinees of Koreaans bedrijf, of de divisie wordt apart naar de beurs gebracht,zoals met de divisie licht in 2016 is gebeurd.

Hiermee zet ceo Frans van Houten een nieuwe stap in de ontmanteling van het enorme conglomeraat die al begin jaren negentig werd ingezet door Jan Timmer (1990-1996) met zijn Operatie Centurion en door zijn opvolgers Cor Boonstra (1996-2001) en Gerard Kleisterlee (2001-2011) verder werd uitgevoerd. De huidige topman Frans van Houten heeft die operatie vervolmaakt met het afstoten van de consumentenelektronica (radio’s, televisies en stereoapparatuur), licht en nu huishoudelijke apparatuur.

Alleen de divisie persoonlijke verzorging (tandenborstels, scheerapparaten en ook noviteiten als slaapmaskers) blijft nog even bij het concern dat zich verder richt op hoogwaardige gezondheidstechnologie.

Van Houten vindt de Philishave en elektrische tandenborstel nog wel van strategisch belang. Hij wil dat Philips, nu vooral leverancier van MRI- en CT-scanners aan professionele partijen als ziekenhuizen, ook nog een beetje een band moet houden met consumenten. ‘Het gaat er ook om dat mensen thuis al in de badkamer vertrouwd raken met Philips-apparaten’, zei hij niet zo lang geleden op de techbeurs Ifa in Berlijn. Maar misschien wordt daar in de toekomst wel weer anders over gedacht.

Huishoudelijke apparatuur past strategisch gezien nu al niet meer bij dit concern. Dat Philips de afdeling verkoopt is dan ook niet verrassend. In totaal bedraagt de omzet van de divisie 2,3 miljard euro. Wereldwijd werken er zesduizend mensen. Dat er voor de verkoop toch 18 maanden wordt uitgetrokken, heeft te maken met de ingewikkelde structuur. Er vallen bedrijven onder in bijna honderd landen, zodat de verkoop veel voorbereiding vergt. Net zoals eerder bij audio, video en lampen het geval is, zal de nieuwe eigenaar van de divisie huishoudelijke apparatuur het merk Philips voor zijn koffiezetmachines, airfryers en stofzuigers mogen behouden.

Voormalig Philips-topman Kleisterlee zette in 2004 bij de presentatie van de jaarcijfers nog een kopje Senseo-koffie voor zijn financiële expert Hommen. Ook de Senseo gaat in de verkoop.Beeld ANP

Van Houten zei te verwachten dat er flinke belangstelling voor de divisie zal zijn. De resultaten van de te verkopen divisie zijn de laatste jaren sterk verbeterd. Gestreefd wordt naar een naadloze overgang van de divisie huishoudelijke apparatuur, zei Van Houten, waarbij ook rekening wordt gehouden met de belangen van de klant en continuïteit voor medewerkers.

Ongerustheid over de verkoop is er in Nederland met name bij de scheerapparatenfabriek in Drachten. Die wordt zelf niet verkocht. Maar zeshonderd van de tweeduizend werknemers werken daar bij de afdeling onderzoek en ontwikkeling, waarvan een deel actief is voor de divisie huishoudelijke producten. Daar zouden banen kunnen verdwijnen. Vakbonden lieten dinsdag weten zich overvallen te voelen door de aankondiging van de verkoop. ‘De belangen voor Friesland zijn groot’, mopperde CNV-bestuurder Arjan Huizing.

Het naar buiten brengen van het grote nieuws over de verkoop bij de publicatie van de jaarcijfers kwam Van Houten niet slecht uit. Het overschaduwde de toch enigszins tegenvallende resultaten van het concern, die Philips deels wijt aan de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten.

Maar er was ook een tegenvaller bij de belangrijke divisie connected care (zorg op afstand), waar Van Houten het topmanagement vervangt. Roy Jakobs neemt daar de dagelijkse leiding over van de Duitse Carla Kriwet, die het bedrijf verlaat. De problemen daar waren de belangrijkste aanleiding voor een winstwaarschuwing voorafgaand aan de derdekwartaalresultaten. De omzet van Philips groeide vorig jaar met 4 procent tot 19,5 miljard euro, terwijl op een omzetstijging van 6 procent was gerekend. De winst nam met 76 miljoen euro (1,2 procent) toe tot 1,2 miljard.

Op de beurs daalde het aandeel Philips met 2,2 procent tot 43,33 euro.

China schakelt Philips in bij strijd tegen coronavirus

Philips stuurt extra apparatuur naar China die kan worden gebruikt bij de bestrijding van het nieuwe coronavirus. Dat gebeurt op verzoek van de Chinese overheid, meldde bestuursvoorzitter Frans van Houten dinsdag bij de presentatie van de jaarcijfers.

Philips levert verschillende apparaten voor de medische sector, zoals apparatuur waarmee ziektes kunnen worden opgespoord. China kan die in de bestrijding van het oprukkende virus goed gebruiken. Het gaat onder meer om CT-scanners en beademingsapparatuur. Het Wuhan-virus heeft ook negatieve gevolgen voor Philips. In China werken zo’n achtduizend mensen voor het bedrijf. Velen van hen zijn gevraagd thuis te blijven.

Het Duitse Bayer doet een donatie voor de bestrijding van het nieuwe coronavirus met een totale waarde van 1,5 miljoen euro. Het chemie- en farmaciebedrijf schenkt het Chinese Rode Kruis onder andere antibiotica, vitaminetabletten en pijnstillers. Daarnaast doneert het bedrijf 600 duizend euro voor beschermende kleding voor ziekenhuispersoneel in Wuhan, de stad waar de uitbraak van het virus begon.

In China zelf hebben technologiegiganten als Baidu en Alibaba verschillende hulpinitiatieven opgezet, meldt de krant South China Morning Post. Baidu, de Chinese tegenhanger van Google, heeft omgerekend 39 miljoen euro toegezegd voor onderzoek naar nieuwe medicijnen.

Multinational Alibaba laat inwoners van de provincie Hubei, waarin Wuhan ligt, gratis gebruikmaken van zijn onlinedienst voor medisch consult. Het concern, vooral bekend als e-commercebedrijf, liet ook weten actie te ondernemen tegen verkopers op zijn platforms die prijzen opvoeren van producten waar veel vraag naar is in de strijd tegen het coronavirus.

Meer over Philips

Een slimme pleister, zoals de BioSensor van Philips, kan helpen de zorg van het ziekenhuis naar thuis te verplaatsen. Daarbij moeten nog wel de eenvoudigste dingen worden uitgevogeld.

Philips maakt steeds meer werk van het beschermen van zijn patenten, zo bleek ook deze maand weer in een – nu verloren – rechtszaak tegen Google. Patenten, oud of niet, zijn namelijk lucratieve business. En met dat geld kunnen juist nieuwe uitvindingen worden bedacht.

Na de lichtafdeling stoot Philips nu ook de huishoudtak af. De huishoudelijke apparaten, zoals airfryers, waterkokers en koffiezetapparaten, zouden niet meer binnen de strategie van het bedrijf passen.

Philips lijkt niet meer op het bedrijf zoals iedereen het kende. Maar het zit in een veel lucratievere markt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden