Geldvraag Kilometervergoeding

Waarom stijgt de vergoeding voor woon-werkverkeer niet?

De benzineprijs is weer torenhoog, maar ik krijg van mijn werkgever nog altijd maar 19 cent per kilometer voor woon-werkverkeer. Waarom stijgt die vergoeding niet? Ik woon op 35 kilometer van mijn werk, best ver.

Drukte op het fietspad. Foto anp

Dat is een bekend probleem. Al jaren. De belastingvrije vergoeding werd in 2006 verhoogd van 18 naar 19 cent en is sindsdien niet meer aangepast. Een pleidooi uit 2012 in de Volkskrant om de vergoeding te verhogen naar 24 cent, leidde tot Kamervragen. Zo’n verhoging zou een half miljard kosten, zei staatssecretaris Frans Weekers (VVD) van Financiën toen. Ongeveer 100 miljoen euro voor elke cent verhoging.

Inflatiecorrectie

Na een inflatiecorrectie sinds 2006 zou de vergoeding inderdaad rond 23 of 24 cent per kilometer moeten liggen. Daar is geen ruimte voor in de begroting, liet het ministerie van Financiën vorig jaar nog weten.

Er is wel geld voor het verhogen van de arbeidskorting voor werkenden en het verlagen van belastingtarieven (in 2017 en 2019). Het geld is er dus, maar daarvan profiteert iedere werknemer. Er wordt duidelijk voor gekozen om geen compensatie te geven aan mensen die ver van hun werk wonen.

U kunt ook bij uw werkgever aankloppen. Waarom verhoogt die de kilometervergoeding niet? Hij kan best zoals meer werkgevers doen een vergoeding van 28 cent per kilometer geven. Dan betaalt u over 9 cent per kilometer inkomstenbelasting. Bij een tarief van 40,85 procent houdt u daar ruim 5 cent aan over. Dan komt u al met al toch uit op 24 cent per kilometer.

Als u vijf dagen per week werkt, pendelt u ongeveer 15.000 kilometer per jaar. Stel dat u jaarlijks (minimaal) vijf mille kwijt bent aan autokosten, inclusief brandstofkosten om van en naar uw werk te gaan. U krijgt met 19 cent per kilometer 3.000 euro vergoed, waarvan ongeveer tweederde opgaat aan benzine.

Wat zijn de alternatieven voor de auto?

U kunt treinforens worden, maar de auto doet u vast niet weg. U heeft dan ook autokosten.

Een trajectkaart voor 35 kilometer kost bij de NS ongeveer 200 euro per maand. U zou dus een treinabonnement kunnen nemen, zonder de werkgever daarover in te lichten. Hij blijft dan uw autokilometers vergoeden, wat bijna 600 euro meer is dan uw werkelijke reiskosten. Dat is fiscaal toegestaan. Als u vier dagen per week werkt, is dit overigens al niet meer voordelig.

Fietsen kan ook. Per dag 70 kilometer is veel, maar op een e-bike of racefiets kan het. De kosten hoeven geen probleem te zijn. De werkgever mag u een lening geven die u via de belastingvrije kilometervergoeding van 19 cent kunt aflossen.

Een fiets van de zaak is een andere optie, maar dat is nu nog een ingewikkelde regeling waarbij u een administratie moet bijhouden van privé en zakelijke kilometers. Vanaf 2020 wordt die regeling vereenvoudigd, zodat dat gedoe niet langer nodig is.

Zelf een vraag aan Reinout?

geldvraag@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.