Een Mercedes C-klasse uit 2001
Een Mercedes C-klasse uit 2001 © EPA

Waarom steeds meer zakelijke rijders kiezen voor een 15 jaar oude auto

Zakelijke rijders hebben een gat in de markt ontdekt: de youngtimer, oftewel een auto van 15 jaar of ouder. De fiscale voordelen van deze auto's zijn zo groot dat ze elektrische auto's ruimschoots de loef afsteken qua populariteit. Daar staat tegenover: het risico op pech onderweg is ook groter.

Inmiddels staan ruim 28 duizend youngtimers zakelijk geregistreerd, drie jaar geleden waren dat er nog negenduizend minder, citeert het AD uit cijfers van autobrancheorganisatie Bovag. Waarschijnlijk zijn het er in totaal veel meer, omdat de naar schatting 20 duizend zakelijke auto's van zzp'ers niet geregistreerd staan. Het gaat daarbij vooral om grotere auto's, zoals Mercedessen, BMW's en Audi's, aldus de Bovag. Van volledig elektrische auto's zijn er tot nu toe nog maar 17 duizend te vinden op de Nederlandse wegen.

Een bezitter van een 15 jaar of oudere auto betaalt die 35 procent over de dagwaarde van het voertuig, niet over de nieuwwaarde

De populariteit van de youngtimers is te danken aan de lage bijtelling, de belastingheffing die automobilisten betalen voor het privégebruik van de auto van de zaak. Procentueel gezien is de bijtelling voor youngtimers weliswaar veel hoger: 35 procent, tegenover 22 procent voor nieuwe, niet-elektrische auto's. Maar een bezitter van een 15 jaar of oudere auto betaalt die 35 procent over de dagwaarde van het voertuig, niet over de nieuwwaarde, zoals bij nieuwe auto's. En de dagwaarde van youngtimers is zoveel lager, dat een eigenaar van een oude auto zo jaarlijks honderden, zo niet duizenden euro's kan besparen.

Wie bijvoorbeeld een nieuwe Mercedes Benz uit de S-klasse wil aanschaffen, is minimaal een ton kwijt. Maar bij youngtimerdealer Johan Over uit Emmer Compascuum zijn hun voorouders te koop voor een fractie van de prijs van de nieuwe generatie. Voor 17.500 euro koop je bij Over bijvoorbeeld een zilvergrijze Mercedes Benz uit 2001 met een kleine 40 duizend euro op de kilometerteller.

Voornamelijk ondernemers

Johan Over koopt bewust oude auto's in met niet meer dan 70 duizend kilometer op de teller. Zijn klanten zijn voornamelijk ondernemers: veel advocaten, maar ook accountants en andere financieel dienstverleners. Hoewel hij ook werknemers in zijn showroom krijgt die er door de baas op uit zijn gestuurd om een mooi geprijsde youngtimer aan te schaffen.

'Ik heb hier zelfs klanten gekregen die hun arbeidscontract hebben beëindigd om tussentijds te kunnen overstappen op een youngtimer. Daarna traden ze opnieuw in dienst. Hun baas vond dat dan blijkbaar prima.'

In zo'n constructie is het vooral de werknemer die profiteert van een lagere bijtelling voor het privégebruik van de auto. 'De baas profiteert van de lagere aanschafprijs van de auto, maar heeft tegelijkertijd ook weer hogere operationele kosten, zoals brandstof en reparaties, dus voor de werkgever maakt het per saldo niet zoveel uit.'

Als je er mee kunt leven dat je navigatiesysteem geen fullcolour aanraakscherm heeft kun je wel rondrijden als een koning

Bovag-woordvoerder Tom Huyskens

Bovag-woordvoerder Tom Huyskens benadrukt dat youngtimers vooral bij ondernemers populair zijn, niet zozeer bij werknemers. De 28 duizend geregistreerde youngtimers zijn dan ook in 'grofweg 98 procent' van de gevallen eigendom van ondernemers. Het gaat daarbij dus niet om leaseauto's of auto's van de zaak, maar om 'auto's van de eigen zaak', zegt Huyskens.

Leasemaatschappijen bieden over het algemeen geen youngtimers aan omdat bij oude auto's het risico op reparatiekosten te hoog is.

Het gevaar van panne is een stuk groter bij een youngtimer, benadrukt Huyskens. En qua technische snufjes is het ook allemaal wat minder bij auto's van rond de eeuwwisseling. 'Maar als je er mee kunt leven dat je navigatiesysteem geen fullcolour aanraakscherm heeft, of dat er geen bluetooth-verbinding is voor je telefoon, kun je wel rondrijden als een koning.'