Waarom sloot NS deal met Italianen?

Toenmalig NS-topman Bert Meerstadt toonde zich in juni 2013 nog zo strijdbaar; zijn bedrijf zou het geld voor de teruggestuurde Fyratreinen desnoods via de rechter terughalen uit Italië. De juristen van het spoorbedrijf achtten de kans op succes op dat moment ongeveer 30 procent.

Bert Meerstadt, oud NS-directeur.Beeld anp

Dit bleek woensdag uit het verhoor van financieel-directeur Engelhardt Robbe voor de parlementaire enquêtecommissie Fyra. Robbe maakt sinds 2010 onderdeel uit van de directie van de NS. Na het onverwachte vertrek van NS-topman Timo Huges afgelopen vrijdag fungeert Robbe tevens als interim -president-directeur.

In 2014 was Robbe belast met de financiële afwikkeling van het echec met de Fyra. Vanwege de grote problemen met de treinen besloten de Nederlandse en Belgische spoorwegen ze terug te sturen naar Italië. Juridisch lag dat lastig. De NS was al juridisch eigenaar van negen Fyratreinen en had de vertraagde levering van treinen met grote gebreken altijd geaccepteerd.

In 2013 namen de kansen voor de NS bij een rechtszaak toe. Volgens het koopcontract was AnsaldoBreda verplicht de problemen met de treinen te verhelpen, maar de Italianen slaagden hier niet in. Toch achtten de NS-juristen de maximale kans op succes op iets meer dan 50 procent. Het spoorbedrijf gaf de voorkeur aan een schikking.

Doekje voor het bloeden

De NS-directie had geluk dat de Italianen evenmin gebaat waren bij een langdurige juridische conflict. Het gonsde destijds van de geruchten dat Finmeccanica, het moederbedrijf van AnsaldoBreda, de treinenbouwer in de etalage wilde zetten. Een langdurig juridisch geschil met de NS over de Fyra zou de waarde van de treinenbouwer weinig goed doen. Finmeccanica nam uiteindelijk via ABN Amro het initiatief om tot een minnelijke oplossing te komen.


De NS stuurde Robbe de onderhandelingen in met de opdracht het verlies op de aanschaf van de treinen tot 100 miljoen euro te beperken. De financieel directeur wist de Italianen te bewegen tot een restitutie van 125 miljoen euro, waarmee hij het verlies op de aanschaf van de zestien Fyratreinen beperkte tot 88 miljoen euro. Daarnaast kon de NS nog een bonus van 21 miljoen tegemoetzien als AnsaldoBreda erin zou slagen twaalf Fyra's te verpatsen. Robbe: 'Het was een extraatje dat ik heb kunnen uitonderhandelen.'


Het was een doekje voor het bloeden. Het echec op de hogesnelheidslijn heeft de NS sinds 2000 een slordige 800 miljoen euro gekost.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden