Opinie

'Waarom is iemand die opkomt voor OV-gebruiker wolf in schaapskleren?'

De door FNV Spoor verfoeide, want 'commerciële', bedrijven hebben op zieltogende spoorlijnen een forse kwaliteitssprong weten te realiseren. Dat juichen wij toe, schrijft Rikus Spithorst, voorzitter van Maatschappij Voor Beter OV. 'Als de NS nou eens net zo goed voor haar reizigers zou zorgen als voor haar werknemers.'

Beeld anp

We kennen ze wel, die actiegroepen uit de jaren 70. 'Red de bomen in het park'. Actieve bewoners met een gemeenschappelijk doel. Vergaderen in het biljartzaaltje van het café op het plein en de administratie in de leegstaande zolderkamer boven de bakkerij om de hoek. Niets mis mee.

De Maatschappij Voor Beter OV is daarvan de moderne variant. De computer en de ordners met post nog steeds op een zolderkamertje, alleen het vergaderhonk in het café is vervangen door communicatie via het internet. Geen cent subsidie en toch een serieuze club. Vier bestuurders, een denktank van 15 slimme koppen en dik 400 sympathisanten. Ook niets mis mee. Dat alles is bij de heer Berghuis overigens bekend.

Karaktermoord
Berghuis schrijft zuinigjes dat ik was weggestuurd bij ROVER en schildert mij daarmee impliciet af als een niet te handhaven figuur. Hij verzwijgt daarbij dat dat was naar aanleiding van tumult over een deeltje in een columnreeks die ik schreef met expliciete toestemming van het toenmalige ROVER-bestuur. Een politica voelde zich bedreigd en deed aangifte, het OM oordeelde nadien echter dat in de column van bedreiging geen sprake was, waarmee mijn rehabilitatie een feit was. Daarna heb ik met enkele medestanders de Maatschappij Voor Beter OV opgericht. Dat alles is bij de heer Berghuis zeer goed bekend.

Voor Beter OV staat kritisch tegenover de verrichtingen van OV-bedrijven. Dat is niet om die bedrijven of hun personeel te pesten, maar omdat we de kwaliteit van het aan de reiziger gebodene ondermaats vinden. Daarbij spannen NS Reizigers, de RET en NS HiSpeed de kroon.

Uitdijende treinuitval
Door logistiek falen rijdt NS Reizigers keer op keer met veel te korte treinen en door veel te luxe dienstroosters is er regelmatig sprake van tot in het halve land uitdijende treinuitval, wat ten koste gaat van reiscomfort en zelfs kan betekenen dat passagiers op het perron achterblijven. De RET heeft een track-record van zeer slecht op tijd rijden van tram en bus en NS HiSpeed wist na een onmogelijk hoge bieding de treindienst op de hogesnelheidslijn tot een jammerlijk fiasco te maken.

Berghuis, als vertegenwoordiger van de vakbonden, komt op voor zijn leden. Daar is niks mis mee. Die leden hebben bij NS een werkgarantie tot 2017. Wie kan dat tegenwoordig nog zeggen in Nederland? Logisch dat ze niet op een andere werkgever zitten te wachten: bij NS is het goed en bij een nieuwe baas is het toch weer afwachten.

Opkomen voor de reiziger
De Maatschappij voor Beter OV komt op voor de reiziger. Ook daar is niks mis mee. Als de NS net zo goed voor haar reizigers zou zorgen als voor haar werknemers, zouden de reizigers ook niet zitten te wachten op een andere vervoerder. Helaas is de werkelijkheid anders. NS heeft de reiziger op de HSL-Zuid de afgelopen zes jaar danig in de steek gelaten en gaat dat de komende vier jaar nog steeds doen.

De door Berghuis verfoeide, want 'commerciële', bedrijven hebben op zieltogende spoorlijnen een forse kwaliteitssprong weten te realiseren. Dat juichen wij toe. Daarom zien wij dat soort bedrijven ook als geschikte kandidaten om de treindienst op de HSL nu eindelijk eens tot een succes te maken. Dat is tegen het zere been van Berghuis.

Vreemd dat de heer Berghuis mensen die opkomen voor de OV-gebruiker, wolven in schaapskleren noemt. De reizigers betalen uiteindelijk wel de salarissen van Berghuis' achterban. En dat Berghuis zelfs zijn toevlucht zoekt tot persoonlijke aanvallen, siert hem en zijn FNV niet.

Rikus Spithorst is voorzitter van Maatschappij Voor Beter OV.

 
Dat Roel Berghuis zelfs zijn toevlucht zoekt tot persoonlijke aanvallen, siert hem en zijn FNV niet
 
De reizigers betalen uiteindelijk wel de salarissen van Berghuis' achterban
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden