Waarom ING 7.000 banen schrapt

Veel meer dan Nederlanders gaan de Belgen nog naar hun bankkantoor voor een overschrijving, of naar de winkel voor een nieuwe tv. Qua online bankieren en E-commerce loopt België achter, maar de inhaalslag is begonnen. Niet verwonderlijk dus dat ING, dat in België 1.245 kantoren telt tegen 251 in Nederland, daar flink het mes in zet.

Vakbonden hebben uit protest tegen het grote aantal geschrapte banen een spandoek opgehangen bij het ING-hoofdkwartier in Brussel. Beeld anp
Vakbonden hebben uit protest tegen het grote aantal geschrapte banen een spandoek opgehangen bij het ING-hoofdkwartier in Brussel.Beeld anp

In 2016 regende het in België nieuwtjes op het gebied van E-commerce: supermarkt Delhaize, eerder dit jaar samengevoegd met Ahold, lanceerde vorige maand een online dienst om boodschappen aan huis te leveren. En Hello Bank, de online jongerenbank van BNP Paribas, biedt voor het eerst online verzekeringen aan.

Het zijn aankondigingen die in Nederland met schouderophalen worden onthaald. Albert Heijn heeft al jaren een bezorgservice, en via Independer zijn online verzekeringen al jaren ingeburgerd. Maar in België is het nog groot nieuws. Op het gebied van online shoppen en digitaal bankieren staan de Belgische consumenten een stuk minder ver.

Neem ING Bank, dat maandag aankondigde 7.000 banen te schrappen, waarvan 3.500 in België. In Nederland gebeurt 96 procent van alle verrichtingen bij ING via smartphone of computer, en slechts 4 procent via het bankloket. Bij de zuiderburen is online bankieren (63 procent van alle verrichtingen) weliswaar in opmars, maar staat het fysieke bankkantoor (37 procent) nog lang niet buitenspel.

Gevolg (en allicht ook een beetje oorzaak): in België heeft ING veel meer kantoren dan in Nederland. Terwijl het ING-netwerk in Nederland als gevolg van de digitalisering al werd teruggebracht tot 251 kantoren, telt België nog 709 vestigingen, met daarbovenop nog eens 536 kantoren van ING-dochter Record Bank. Daarvan moet in de nieuwe herstructurering ongeveer de helft verdwijnen.

Conservatief

De Belgische consumenten staan bekend als conservatief, dus ook bij online winkelen keken ze lange tijd de kat uit de boom. Ze vertrouwden dat betalen via internet niet, ze wilden een product liefst eens vasthouden vooraleer ze het kochten, en ze hechtten aan allerlei voordelen via hun kaart voor trouwe klanten.

Ook het aanbod bleef achter, want Belgische winkeliers zaten evenmin te springen om een webshop te openen. Door de logge wetgeving en de macht van de vakbonden was E-commerce in België lange tijd vreselijk duur: zo was het door de wettelijke beperkingen op nachtwerk onhaalbaar om bestellingen al de volgende dag te leveren, zoals in Nederland. Pas begin dit jaar werd de wet op nachtwerk hervormd.

Maar ondertussen is het kantelpunt bereikt, en heeft ook de Belgische consument het gemak van online shoppen ontdekt. De totale omzet van E-commerce in België steeg vorig jaar met 15 procent, naar 6,46 miljard euro (in Nederland: 16 miljard euro). Doordat de Belgische consument nu een inhaalslag maakt, doen webshops in België op dit moment gouden zaken.

De rinkelende kassa's staan alleen niet in België, want terwijl de Belgische retailers zich niet aan het internet waagden, hebben buitenlandse webwinkels het terrein ingepikt. Grote Nederlandse bedrijven als Bol.com en Coolblue zagen hun omzet in België vorig jaar met 50 tot 60 procent stijgen. De helft van alle pakjes die tegenwoordig in België worden bezorgd, komt uit het buitenland.

Sneeuwbaleffect

Het online shoppen zal vanaf nu alleen maar toenemen, zeker als ook nog eens een paar fysieke winkelketens failliet gaan, zoals we voorheen in Nederland zagen. 'Wie één keer online shopt en een goede ervaring heeft, koopt daarna vaker online', zegt Carine Moitier, de directeur van de e-commercefederatie BeCommerce. 'Het is een sneeuwbaleffect dat niet snel zal stoppen.'

Met online bankieren is het niet anders: de Belgen zijn begonnen aan hun digitale inhaalslag. De ingreep van ING in het kantorennetwerk is dus vermoedelijk slechts een begin. In de zakenkrant De Tijd zegt het consultancybureau Sia Partners 'op basis van de ervaringen in Nederland' te verwachten dat tegen 2020 zo'n 30 procent van alle bankkantoren zal verdwijnen, bijna 2.000 in totaal.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden