Waarom ik niet naar de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf ga

Waarom is de uitverkoop zo verleidelijk, vraagt lezer Else zich af. Zij moet haar best doen om weerstand te bieden aan de Dwaze Dagen die de Bijenkorf nu houdt. Reinout van der Heijden, hoofdredacteur van de Geldgids, denkt na over de vreemde aantrekkingskracht van Armani en Calvin Klein.

De deuren gaan open voor de opening van de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf. Beeld anp

De Bijenkorf heeft zijn filialen in Arnhem en Enschede inmiddels gesloten. Over anderhalf jaar gaan ook de winkels in Groningen, Breda en Den Bosch dicht. De resterende vestigingen moeten allemaal de luxe gaan uitstralen van het filiaal in Amsterdam. Het is wonderlijk dat de Bijenkorf steeds chiquer wordt, maar het tijdens de Drie Dwaze Dagen begin oktober weer even doet alsof het de HEMA is.

Veel klanten doen hier graag aan mee. Zij zijn niet altijd uit op geld besparen, maar op dingen kopen die normaliter hun budget te boven gaan.

Ga maar na. Wie kleren koopt, heeft meestal bedragen in zijn hoofd die maximaal aan een kledingstuk uitgegeven kunnen worden. Een broek mag bijvoorbeeld ongeveer 70 euro kosten, al heeft u ook wel eens 120 euro voor een broek betaald. In de uitverkoop gelden dezelfde grenzen. Een broek die is afgeprijsd van 130 naar 70 euro is dus alleszins acceptabel. En een broek van 200 euro nu voor 120 euro is ook niet uitgesloten.

Het idee van de uitverkoop is juist dat u geld bespaart. U zou dus moeten speuren naar een broek van 70 euro die nu 40 euro kost of desnoods naar een waarvan de prijs is verlaagd van 120 naar 70 euro.

Kopers in de Bijnekorf op de eerste dag van de Drie Dwaze Dagen. Beeld anp

Toenemende hang naar luxe
De Drie Dwaze Dagen sluiten mooi aan bij de toenemende hang naar luxe. Vroeger wist iedereen precies welk merk en model auto bij zijn maatschappelijke status paste. Toen ik in de jaren tachtig begon met werken, was een Volkswagen Golf het hoogst haalbare voor iemand zonder kapsones. Een middelmanager mocht een Audi 80 kopen, terwijl een Audi 100 was voorbehouden aan het topmanagement. Wie een auto kocht die uitsteeg boven zijn status, werd door zijn collega's hard terechtgewezen. Hetzelfde gold voor merkkleding.

Inmiddels is dat veranderd. Tegenwoordig wil iedereen juist laten zien dat hij meer in huis heeft. Onderzoek uit de Verenigde Staten spreekt al jaren van een verdwijnende middenklasse. Een deel van de gegoede burgerij houdt het hoofd niet boven water en verdwijnt naar de lagere klassen. De anderen doen hun best te laten zien dat zij uit de gevarenzone zijn en kopen luxe producten die vroeger bedoeld waren voor de hoge klasse. De collectieve normen vervagen. Het is ieder voor zich. Laat zien wat je waard bent en koop luxe.

Onderzoek uit de gedragseconomie levert nog andere aardige conclusies op. Mensen die vaak prijzen vergelijken en op zoek gaan naar de beste koopjes, hebben de neiging meer te kopen dan anderen. Het gevolg is dat zij meer uitgeven en dus duurder uit zijn.
Kies liever voor een zelfstandig leven, vrij van groepsdwang en financiële zorgen. Wie de uitverkoop mijdt, kan andere keuzes maken.

Reinout van der Heijden is hoofdredacteur van de Geldgids.
Ook een vraag? geldvraag@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.