Waarom blijven mensen toch in Tesla geloven?

Tesla maakte woensdag zijn elfde verlies op rij bekend. Toch steeg het aandeel 10 procent. Beleggers geloven topman Elon Musk, die zegt dat de winstcijfers er dit jaar gaan komen.

Topman Elon Musk tijdens de presentatie van de Model X, september 2015. Binnenkort komt deze SUV van Tesla ook naar Europa.Beeld Getty Images

De Wall Street Journal publiceerde gisteren een grafiek met de kop: Range Anxiety. Deze term beschrijft de nerveuze gevoelens die bestuurders van elektrische auto's ervaren als onderweg hun accu bijna leeg is en er geen laadstation in de buurt is. De grafiek in de Amerikaanse zakenkrant toonde de laatste zes kwartaalverliezen van Tesla. In één oogopslag wordt duidelijk waarom beleggers de afgelopen tijd massaal zijn uitgestapt bij de fabrikant van elektrische auto's: Tesla verbrandt sneller geld dan zijn auto's accelereren.

Woensdag maakte het bedrijf zijn elfde kwartaalverlies op rij bekend en de resultaten waren nog slechter dan analisten hadden verwacht. Het totale verlies over 2015 kwam uit op 889 miljoen dollar (783 miljoen euro). Maar in plaats van nog dieper weg te zinken dan de 40 procent die de aandelen dit jaar al hebben verloren, steeg de beurskoers na de bekendmaking van het nieuws met bijna 10 procent.

De reden? Topman Elon Musk zei te verwachten dat Tesla dit jaar winst gaat boeken. Als dat lukt, is het voor het eerst sinds het bedrijf in 2003 werd opgericht.

Dat beleggers Musk geloven, is opmerkelijk. De markt voor elektrische auto's lijkt er niet bepaald florissant voor te staan, vooral vanwege de historisch lage brandstofprijzen. Amerikanen kopen weer vooral benzineverzwelgende pick-uptrucks als Ford F-150's, en anders wel gewoon Toyota Camry's. Bovendien heeft Tesla een slechte beurt gemaakt met zijn elektrische SUV, de Model X, die keer op keer werd vertraagd. Verder moet de autobouwer 1,5 miljard dollar steken in een fabriek die accu's moet gaan leveren voor de Model 3, die pas in 2017 op de markt komt, en waarvan Tesla hoopt dat het zijn eerste massamodel wordt.

Mark Rutte maakt een testrit in een Tesla tijdens een 3-daags bezoek aan de staat Californië.Beeld ANP

Elektrische massa-auto

De reden dat het concern desondanks winst denkt te gaan maken, komt onder meer door een sterke opleving van de verkopen van het luxe Model S. Deze zijn de laatste drie maanden met 76 procent gestegen. Vorig jaar werden 50 duizend exemplaren afgeleverd, dit jaar zet de groei door tot 80- à 90 duizend voertuigen, beloofde Musk. Dat was dan weer meer dan analisten hadden voorzien.

Er was meer goed nieuws. Tesla liet weten dat de Model 3 op schema ligt en eind maart wordt gepresenteerd. De 3 gaat niet meer dan 35 duizend dollar kosten en daar gaan dan nog state incentives - overheidsstimuleringen - van af. Met een beetje geluk kopen klanten in sommige Amerikaanse staten de Model 3 straks voor 25 duizend euro - vergelijkbaar met de prijs van een Honda Civic, aldus Newsweek.

Een kijkje in de nieuwe fabriek van Tesla.Beeld ANP

300 kilometer

Hoewel de 3 eenvoudiger van opzet zal worden dan Model S en de Model X, die binnenkort ook in Europa wordt gepresenteerd, zullen de accu's groot genoeg zijn om hem ruim 300 kilometer ver op een lading te brengen - een noodzakelijke afstand om als bruikbaar alternatief voor een benzineauto te worden gezien, aldus marktkenners.

Tesla hoopt daarmee de eerste elektrische massa-auto op de markt te brengen. Het hoopt in 2020 een half miljoen voertuigen per jaar te verkopen, en dan vooral Models 3. Vervelend is alleen dat het jonge bedrijf deze race lijkt te gaan verliezen van een moloch uit het verleden: General Motors komt later dit jaar met de Chevrolet Bolt, een kleine elektrische auto met vergelijkbare specificaties als de Model 3. Musk ziet in de vermoedelijk nog goedkopere Bolt geen bedreiging. Hij verwacht dat de markt straks groot genoeg zal zijn om genoeg auto's te kunnen verkopen en dat Tesla daarmee winstgevend zal blijven.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden