geldvraagReinout van der heijden

Waarom biedt mijn energieleverancier geen voordeel?

Ik wil overstappen naar een bepaalde energieleverancier. Gek genoeg is die goedkoper via een vergelijkingswebsite dan via hun eigen website. Waarom is dat?

‘Waarom’-vragen zijn vaak lastig, zoals iedereen weet die kinderen heeft. Ik zal toch een poging doen. Energieleveranciers willen op een vergelijkingswebsite graag bij de beste resultaten uitkomen. Dat levert nieuwe klanten op en daar hebben ze extra korting voor over. Het is een eenmalige korting. Hebben ze u eenmaal binnengehaald, dan bent u waarschijnlijk voor jaren tevreden. Zo verdient de energiemaatschappij de welkomstbonus weer terug.

Maar inderdaad: het klopt. U krijgt soms de hoogste korting via prijsvergelijkers als Gaslicht.com, Independer.nl en Consumentenbond.nl/energie. Alleen bekende merken zoals Oxxio geven op hun eigen website evenveel korting. Oxxio adverteert daar zelfs mee.

Uw vraag heeft mij wel aan het denken gezet. Het is alweer een tijdje geleden dat ik van energieleverancier veranderd ben. Mijn voordelige contract tegen een vast tarief is inmiddels afgelopen en ik betaal dus weer het variabele tarief. Anders dan bij de hypotheekrente is variabel vaak duurder dan vast.

Als ik inlog bij mijn energieleverancier, kan ik nergens vinden welk tarief ik betaal. Het enige dat ik kan vinden, is een jaarnota uit februari 2020. Op die nota staan veel cijfers. Het enige wat telt, zijn de tarieven voor levering of verbruik. De rest is belastingen en heffingen en daar heeft u geen invloed op. Deze tarieven zijn exclusief btw, dus ik vermenigvuldig ze met 1,21 om uit te komen op de consumentenprijs. In mijn geval is dat 9 cent per KWh stroom en 36 cent per m3 gas.

Vervolgens bel ik de klantenservice van mijn energieleverancier. Ik vraag om een offerte voor 1 en 3 jaar vast. Graag even opsturen naar mijn mailadres, zodat ik het kan berekenen inclusief btw. Ook vraag ik wat ik nu betaal. Ik heb immers variabele tarieven, dus die moeten anders zijn dan in februari.

Op dit moment betaal ik 7,8 cent voor stroom en 30 cent voor gas, inclusief btw. Kies ik voor 1 jaar vast, dan ga ik respectievelijk 7 cent en 22 cent betalen. Bij drie jaar vast is het 6,5 cent voor stroom en ook 22 cent voor gas. Afgezet tegen mijn verbruik, levert een vast contract bij mijn eigen leverancier mij dus ongeveer 150 euro per jaar op. Wellicht dat een vergelijkingswebsite betere tarieven geeft.

De mevrouw van de klantenservice schat het voordeel van een vast contract veel lager in. Dat begrijp ik wel. Ze wil mij niet overtuigen. Op de website van mijn energiebedrijf zie ik een mooi aanbod voor nieuwe klanten, met variabele tarieven die een stuk lager zijn dan wat ik nu betaal. Dat vind ik niet bepaald eerlijk. Waarom is dat? Daar is de ‘waarom’-vraag weer.

Mijn conclusie: je moet in actie komen en blijven als je gunstige energietarieven wil. En klantenservice werkt niet altijd mee.

Reinout van der Heijden is hoofdredacteur van de Geldgids. Zelf een vraag aan Reinout? Geldvraag@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden