Waar zijn die briefjes met ‘Personeel gezocht’ nu?

Een droombaan vinden in crisistijd is lastig. Maar bij een callcenter kun je altijd terecht.

Van onze verslaggever Jonathan Witteman

Natuurlijk, je mag niet kieskeurig zijn in tijden van crisis. Maar de vacatures voor koffiedames, secretaresses of caissières van het Amsterdamse uitzendbureau ARTO passen niet direct in de categorie ‘droombaan’.

De functie van verkoper bij een exporteur van tuinmeubelen en schoonmaakartikelen spreekt al meer aan, maar aangezien je daarvoor vloeiend Italiaans moet spreken, gaat ook dat feest niet door. Klerk bij een verzekeraar dan maar? Beetje bellen met klanten, wat polissen controleren. ‘Als je wilt kun je deze week al op sollicitatie’, zegt Enrica Cocco van ARTO.

430 duizend werklozen
Mooi, het eerste sollicitatiegesprek is binnen. En dat is een hele geruststelling op een arbeidsmarkt waar steeds meer mensen staan te dringen om de steeds schaarsere banen. Nederland telt 360 duizend werklozen, zo becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag, en als de economie in hetzelfde tempo blijft verslechteren dan staat de teller aan het eind van dit jaar op ruim 430 duizend. Is er hoop voor al die werkzoekenden?

‘Je zult nog verbaasd zijn hoeveel werklozen nee zeggen tegen een aanbieding’, zegt Mia Smalbil van uitzendbureau Unique. ‘Een mooie baan in Almere wordt door menig Amsterdammer geweigerd omdat het te ver reizen zou zijn.’

Bij Unique hebben ze een vacature voor reserveringsmedewerker bij Madame Tussauds. Maar ook die baan gaat aan mijn neus voorbij, want de vereiste ervaring in de toerismesector heb ik niet. Een baan in de klantenservice moet wel kunnen, schat Smalbil, bijvoorbeeld als ‘credit service medewerker’, iemand die rekeninghouders achter de vodden zit die pak ’m beet een betalingsachterstand op hun creditcard hebben. Daar is veel vraag naar door de crisis, weet Smalbil. Callcenters zijn sowieso ‘hot’ deze recessie, zegt ze.

Vervelende telefoontjes
Maar ja, callcenterwerker – de hele dag mensen lastigvallen met vervelende telefoontjes, het lijkt wel journalistiek. Eerst nog maar even verder kijken. Bij uitzendbureau Content liggen de banen ook niet voor het oprapen. ‘Alles loopt terug’, zegt Anouk Kniesmeijer. ‘Stel dat we vroeger tien vacatures per dag binnenkregen, dan zijn het er nu nog maar twee.’ De enige vacatures die welig tieren zijn, jawel, de callcenterfuncties.

De callcenters hebben door de crisis een luxepositie en kunnen steeds hogere eisen stellen. Kniesmeijer: ‘Voorheen werkten er veelal lager opgeleiden bij de callcenters. Die willen nog steeds wel, maar bedrijven richten zich nu vooral op mbo’ers, en door de recessie worden zelfs hbo’ers en universitair geschoolden steeds meer gevraagd.’

Voordat ik op het tweede callcenter-aanbod inga, beproef ik mijn geluk in wat winkels. Maar waar zijn al die etalagebriefjes met ‘Personeel gezocht’ gebleven? Overal vang ik bot. Bij Grand Café Ovidius hoef je maar één blik te werpen op het terras en de cafévloer om te weten dat je aan een kansloze missie bezig bent.

Horeca staat niet te springen
Maar in de horeca moet toch wel íets te vinden zijn? ‘We staan niet te springen om nieuw personeel’, zegt Pascal Slijngard van horeca uitzendbureau Skanna. De weinige vacatures die er zijn, zoals cateringhulp in een hotel in Zeist, vult Skanna liever op met bestaand personeel.

De balans aan het eind van een middag banenjacht: als de kredietcrisis al een winnaar kent, dan zijn het de callcenters.

Mensen op banenmarkt. (Marcel van den Berg/ de Volkskrant) Beeld
Mensen op banenmarkt. (Marcel van den Berg/ de Volkskrant)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden