Waar moet u op letten bij het kiezen van een pechhulp?

Wie autopech heeft, is allang niet meer afhankelijk van de ANWB alleen. Verschillende aanbieders geven verschillende soorten pechhulp. Er zijn zelfs pechdiensten zonder abonnement. Waar moet u op letten?

Beeld Peter van Hugten

De meeste automobilisten zijn ANWB-lid om Wegenwacht-hulp te krijgen. Maar wie een pechhulpdienst zoekt, heeft steeds meer keuze en kan sinds kort makkelijker weg bij de ANWB.

Tot vorig jaar konden autorijders hun ANWB-lidmaatschap alleen met ingang van 1 januari opzeggen. Die opzegging moest vóór 15 november binnen zijn anders liep het lidmaatschap automatisch een jaar door. Sinds dit jaar kunnen leden die langer dan een jaar lid zijn ieder maand opzeggen.

De autobezitter die verzekerd wil zijn van pechhulp kan tegenwoordig kiezen uit ten minste zes andere aanbieders, blijkt uit een recente inventarisatie van de Consumentenbond. Meestal zijn deze aanbieders gelieerd aan een verzekeraar, soms aan autobedrijven zoals Bosch Car Service en Bovag-garages. Route Mobiel, onderdeel van verzekeraar Reaal, is de bekendste ANWB-concurrent.

Niet iedere automobilist die weg wil bij de Wegenwacht, kan zomaar overstappen. De ANWB is de enige aanbieder die auto's van alle bouwjaren wil bijstaan. De meeste pechhulpdiensten weigeren eigenaren van auto's die ouder zijn dan pakweg vijftien jaar. Want hoe ouder de auto, hoe groter de kans op 'pech langs de weg'. Daarom koppelen de meeste pechdiensten de abonnementsprijs aan de leeftijd van de auto.

Pechdiensten worden het vaakst gebeld vanwege accuproblemen. Andere veel voorkomende redenen zijn een lekke band, tanken van een verkeerde brandstof en buitengesloten zijn.Beeld anp

Waar u op moet letten bij het kiezen van een pechhulpdienst:

Woonplaatsdekking

De helft van de pechgevallen vindt plaats in de eigen woonplaats, blijkt uit een enquête van de Consumentenbond onder 850 pechvogels. Een op de drie auto's met een startprobleem staat voor de eigen deur. Woonplaatsdekking is dus geen overbodige luxe. Bij veel pechdiensten is woonplaatsdekking een vast onderdeel van de dekking in Nederland. Bij de ANWB en Allianz Global Assistance moet de automobilist expliciet kiezen voor deze duurdere variant. De Consumentenbond heeft de tarieven vergeleken van hulpdiensten inclusief woonplaatsdekking.

Partnerdekking

Ook is van belang of het pechhulpabonnement is gekoppeld aan het kenteken of aan de eigenaar van de auto. Dat heeft invloed op de abonnementsprijs. Bij de meeste diensten is het kenteken het uitgangspunt. Het maakt dan niet uit wie er achter het stuur zit, de pechdienst komt langs als er een probleem is met de verzekerde auto. De ANWB vormt de uitzondering op die regel. Het ANWB-lidmaatschap is gekoppeld aan een persoon, doorgaans de eigenaar van de auto. Dat betekent dat een partner die gebruikmaakt van de gezamenlijke auto geen beroep kan doen op de Wegenwacht. Een partnerpas, die 5 euro per jaar kost, is daarvoor de oplossing. Volgens de ANWB heeft het nieuwe opzegbeleid niet geleid tot minder klanten. Het aantal leden is juist gestegen tot 3,9 miljoen. Een van de redenen voor die stijging is dat meer mensen een partnerpas hebben genomen.

Extra eisen

De pechdiensten met de scherpste tarieven stellen vaak extra eisen aan hun klanten. Zo kun je bij Bosch Car Service alleen terecht als de wagen een onderhoudsbeurt heeft gekregen bij een Bosch-bedrijf of daar is aangeschaft. SOS Pechhulp vindt het van belang dat de automobilist goed heeft opgelet op school. De pechdienst richt zich op bestuurders met ten minste een hbo-diploma.

Barrels zijn duurder

Bezitters van krakkemikkige auto's kunnen niet onbeperkt gebruikmaken van hun pechverzekering. De meest hulpdiensten stellen een maximum aan het aantal 'gratis' hulpverzoeken. Zo rekent de ANWB vanaf de vijfde keer dat de Wegenwacht moet langskomen een eigen bijdrage. Route Mobiel rijdt maximaal viermaal per jaar voor en SOS Pechhulp legt de grens bij drie keer.

Nieuw: betalen per hulpverzoek

Een nieuw concept is pechhulp op aanvraag en betalen per noodhulpverzoek. Allsecur en Roadguard bieden deze service aan. De gedachte achter dit 'de gebruiker betaalt'-concept is dat de gemiddelde automobilist maar eens in de vier tot vijf jaar pech heeft, terwijl een autopechverzekering jaarlijks minstens 100 euro kost. De autobezitter die zich statistisch gemiddeld gedraagt, is honderderden euro's goedkoper uit met pechhulp op aanvraag. Blij dat ik Rij heeft een combinatie van een verzekering en hulp op aanvraag. En bij Roadguard zijn bestuurders van een oude auto of een oldtimer ook welkom. Voor deze pechhulpdienst is het prima als je ze vaker belt. Je draait toch zelf op voor de kosten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden