Waar kan de stekker erin op vakantie?

Wie met de elektrische auto op vakantie gaat moet goed plannen en avontuurlijk zijn ingesteld

Terwijl in Nederland het aantal laadpunten voor elektrische auto's snel toeneemt, is het elders in Europa behelpen. Wie toch 'elektrisch' wil reizen, moet goed plannen en avontuurlijk zijn ingesteld.

Een oplaadpunt voor elektrische auto's in Padua. Het punt is alleen voor auto's van een verhuurbedrijf. Beeld Nicola Zolin

Voor zijn vakantie in de Auvergne ruilde hij zijn Nissan Leaf om voor de benzineauto van zijn vader. Want Maarten van Biezen mag dan bestuurslid zijn van de Vereniging Elektrische Rijders (VER), dat betekent nog niet dat hij het waagt om met zijn volledig elektrische auto richting Frankrijk te rijden.

'Over een à twee jaar durf ik het wel aan', zegt Van Biezen vanuit zijn tijdelijke Peugeot 3008 - hij is dan net Parijs voorbij. 'Maar nu zijn er in het buitenland nog te weinig oplaadpalen.' Hij is niet de enige die een auto leent voor de vakantie, zegt hij. 'Sommige mensen huren zelfs een extra auto.'

Het gebrek aan oplaadpalen blijft het grote obstakel voor wie geheel elektrisch op vakantie wil. Het aantal bezitters van een volledig elektrische auto (dus exclusief hybrides die zowel op stroom als op benzine kunnen rijden) neemt in Nederland druppelsgewijs toe (9.000 eind 2015, 16.000 nu). In eigen land zijn er meer dan genoeg oplaadpunten, maar elders is dat anders. De elektrische avant-garde kan zich in Frankrijk nog wel redden, maar in Spanje en Italië is het aantal oplaadstations minimaal. Het enige land met een vergelijkbare elektrische infrastructuur als die van Nederland is Noorwegen.

75.000 particulieren moeten in 2020 in Nederland rijden in een elektrische auto. Dat is de inzet van demissionair minister Kamp (Economie) en branche-organisaties als ANWB, Bovag en Rai. Nu zijn elektrische auto's vooral op de leasemarkt populair. De partijen willen ook dat in 2025 de helft van alle nieuwe auto's een stekker heeft. Daarvan moet dan weer 30 procent volledig elektrisch zijn (dus niet hybride). Die doelen zijn alleen haalbaar als de regering elektrisch rijden financieel aantrekkelijker maakt, stelt onder meer de ANWB.

'Je moet echt een pionier willen zijn als je er nu al met de elektrische auto op uit trekt', zegt Marco van Eenennaam, projectleider elektrisch vervoer bij de ANWB. 'Het aantal palen is in sommige landen heel schaars.'

Hoewel er verschillende sites zijn waarop elektrische rijders kunnen zien hoeveel oplaadpalen er in sommige landen staan (zoals oplaadpalen.nl), is die informatie buiten Nederland lang niet altijd betrouwbaar. 'Het is daardoor heel moeilijk in te schatten hoeveel oplaadpunten er per land zijn en hoe je die kunt activeren', zegt Van Eenennaam. 'Wij rijden nu zelf met elektrische auto's rond in het buitenland om dat in kaart te brengen.'

Tom Huyskens van branchevereniging Bovag beaamt dat het 'een uitdaging' is met de elektrische auto naar de camping te rijden. 'Je kunt niet op de bonnefooi vertrekken. Met een benzine- of dieselauto vind je altijd wel een tankstation, maar met een elektrische auto moet je alles van tevoren uitzoeken. Anders sta je met een lege accu langs de weg.'

Extra belemmering

Ook hij ziet dat Spanje en Italië achterblijven. 'In mei was ik nog in Italië, tussen het Gardameer en Florence. Ik heb geen oplaadpaal gezien.'

Het ontbreken van één Europees oplaadsysteem is een extra belemmering. Wie in Nederland een laadpasje heeft, kan terecht bij alle openbare laadpunten. Maar in het buitenland zijn er weer andere pasjes nodig en vaak zijn er ook nog meerdere typen in omloop. En omdat de informatievoorziening over de buitenlandse palen achterblijft, is het onduidelijk welke pasjes je op je route nodig hebt.

Toch is het de laatste jaren eenvoudiger geworden met een elektrische auto op vakantie te gaan. Net als een Tesla kan een auto als de Opel Ampera-e rond de 400 kilometer rijden op een volle accu. Daarmee komt de reiziger een stuk verder dan met een wagen als de Nissan Leaf, die na pakweg na 150 kilometer stilvalt.

Wie net als Van Biezen naar de Auvergne rijdt, hoeft met een Tesla of een Ampera-e maar drie keer stroom te tanken. Het ontbreken van een laadpaal om de zoveel kilometer wordt dan een minder groot probleem.

Eigenaren van Tesla's kunnen daarnaast hun stekker uitwerpen bij de Supercharger-stations, die door de autofabrikant op steeds meer plekken in Europa worden gebouwd: het zijn er inmiddels meer dan driehonderd. Die staan vooral in West-Europa, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast kunnen Tesla-rijders op tweeduizend andere oplaadplekken in Europa terecht. Plekken die meestal zijn aangevraagd door hotels en restaurants in de hoop milieubewuste gasten te trekken.

De caravan kun je beter thuislaten

Voor eigenaren van andere merken bieden de Tesla-oplaadpalen geen soelaas. Zij moeten het hebben van de reguliere palen via een nauwkeurige en op voorhand uitgestippelde route richting hun vakantieadres. Dat het kan, bewees Daniëlle Hoogendijk, chauffeur van een Nissan Leaf en zelfbenoemd ambassadeur van het elektrisch rijden. Zij organiseerde een rally voor elektrische auto's. Van 5 tot 7 juli reden zij van Rotterdam naar Barcelona, een trip die verrassend voortvarend verliep. 'De app waar ik gebruik van maakte, bleek redelijk betrouwbaar. En de Franse oplaadpaaltjes deden het allemaal.' Andere deelnemers kenden meer tegenslag: een auto kwam niet verder dan Lyon, een andere strandde op de terugweg naar Nederland vlak voor Parijs. In beide gevallen deed het ontbreken van werkende oplaadpalen ze de das om. 'De auto die Parijs niet haalde, een Nissan Leaf, werd opgehaald door een ambulance met achterop een laadplateau', lacht Hoogendijk. 'Blijkbaar is het slecht voor de accu om een elektrische auto te slepen. De Leaf werd bij een volgende laadpaal afgezet.' Het was een avontuur, maar Hoogendijk beseft ook dat niet iedere vakantieganger zin heeft te pionieren. 'Ik heb mijn auto zo'n vijftien keer moeten opladen op weg naar Barcelona en ik heb er in totaal drie dagen over gedaan. De meeste Nederlanders zullen in één ruk door willen rijden naar hun stekje.' En wie graag met de caravan op vakantie wil, kan zo'n trip met een elektrische auto helemaal uit z'n hoofd zetten. 'Met zo'n ding rijden, vreet energie', zegt Hoogendijk. Dan blijf je aan het laden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.