Geldvraag Reinout van der Heijden

Waar is mijn bank in godsnaam mee bezig?

Ik lees dat mijn bank mijn betaalgegevens wil gebruiken voor commerciële aanbiedingen. Van vrienden ontvang ik soms een betaalverzoek dat ik zonder bankpas kan betalen. Waar is mijn bank in godsnaam mee bezig?

Betaalapp Tikkie. Beeld ANP

Banken hebben de afgelopen jaren tienduizenden werknemers ontslagen en zetten groot in op de automatisering. Dat betekent dat betalen steeds makkelijker en sneller wordt, maar ook dat de bank steeds meer mogelijkheden ziet om aan klanten geld te verdienen. Met als gevolg dat veel mensen zich nu druk maken over hun privacy. Als de bank ons betaalgedrag gaat analyseren, wordt het allemaal wel erg persoonlijk.

Banken voeren veel vernieuwingen door. Via Tikkie of via een betaalverzoek vanuit de mobiele bankapp kun je iedereen een rekening sturen die hij direct kan afrekenen. Dat gaat bij kleine bedragen via iDeal zonder bankpas, door alleen een 5-cijferige code in te voeren. De mobiele telefoon wordt een soort bankpas. Je scant een QR-code met je telefoon en betaalt, opnieuw met die 5-cijfercode.

Tegelijkertijd wordt de bankpas veelzijdiger: de meeste betalingen gaan nu al contactloos en binnen enkele jaren gaat de bankpas de ov-chipkaart vervangen. Of gaat toch de mobiele telefoon het winnen? Je kunt bijvoorbeeld bij ING een mobiele bankpas aanmaken en daarmee contactloze betalingen doen.

Overboekingen tussen banken worden sinds kort binnen enkele seconden verwerkt, ook in het weekend. Het gaat even vlot als iemand contant betalen en het wisselgeld terug stoppen in je portemonnee. Het is nog niet geregeld dat je salaris of je eigen spaargeld van een andere bank ook binnen enkele seconden overgeboekt is. Die techniek is nog in ontwikkeling.

Klanten raken het overzicht over alle mogelijkheden kwijt. Ondertussen worden ze steeds meer gedwongen om digitaal te bankieren. Papieren afschriften krijg je alleen als je er flink voor betaalt. ING heeft de Tan-codes afgeschaft waardoor iedereen moet overstappen op mobiel bankieren of een Scanner. Alle digitalisering ten spijt stijgen de kosten voor bankieren maar door.

Banken zijn vooral geïnteresseerd in bedrijfsmatige vernieuwingen: door bankrekeningen te analyseren en eventueel open te stellen voor andere bedrijven kunnen diensten vereenvoudigd worden. Je krijgt dan in een mum van tijd een lening of hypotheek goedgekeurd, omdat je een betrouwbare partij bent. Als je een slechte betaler bent en enkele boetes van een incassobureau gekregen hebt, kun je tips verwachten van je bank om beter met je geld om te gaan. Of je betaalt een koffie in de vertrekhal van Schiphol en krijgt een reisverzekering aangeboden. Je gaat immers op reis.

Ik begrijp wat banken beweegt. Banken moeten mee met de vooruitgang. Anders raken ze uitgerangeerd. De Amerikaanse technologiereuzen Google en Apple ontwikkelen betaaldiensten en Facebook wil zelfs een eigen munt lanceren. Op de beurzen doen techbedrijven het veel beter dan de ‘financials’, zoals banken in beursjargon genoemd worden. De in 2006 opgerichte betalingsverwerker Adyen heeft 900 man personeel en is op de beurs al twee keer zoveel waard als ABN Amro met zijn 24.000 werknemers.

En de klanten? Die zijn soms laks met hun privacy, behalve als het over geldzaken gaat. Inkomen en uitgaven delen ze niet.

Reinout van der Heijden is hoofdredacteur van de Geldgids. Ook een vraag aan Reinout? Geldvraag@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden