Waar blijft Breda's directe trein naar Antwerpen toch?

Het is al jaren de ergernis van ondernemers, bestuurders en bewoners van Breda en omstreken: zo dicht bij Antwerpen, maar geen directe treinverbinding met de Belgische havenstad. Met de trein moet je eerst de omweg via Roosendaal maken. 'We hebben een prachtig nieuw station, maar helaas nog steeds geen internationale spoorverbinding', verzucht Jeroen van Glabbeek, voorzitter van de Bredase afdeling van de Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW).

Het station van Breda. Beeld anp

Het is om horendol van te worden. 'De afgelopen tien jaar is de beloofde aansluiting met Antwerpen en Brussel al tien keer uitgesteld', aldus Van Glabbeek. De laatste keer gebeurde dat afgelopen oktober, toen staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur bekendmaakte dat de intercity van Amsterdam naar Brussel waarschijnlijk pas in december 2016 via Breda gaat rijden. 'En ook daar ben ik niet gerust op', stelt de BZW-voorman. 'Na de verkiezingen komt er weer een nieuwe minister of staatssecretaris.'

Daarom organiseerde de BZW-afdeling Breda dinsdagavond 'een protesttrein' die 150 ondernemers van Breda naar Antwerpen reed. Ook burgemeester Paul Depla van Breda en commissaris van de koning Wim van de Donk reden mee. 'Een positief protest om te laten zien dat het dus wel kan: met de trein van Breda naar Antwerpen', aldus Van Glabbeek.

Breda is mede slachtoffer geworden van het debacle met de Fyra, de krakkemikkige trein van Italiaanse makelij die vier jaar geleden slechts veertig dagen op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Antwerpen reed. Die reed wel via Breda. Na het stilleggen van de Fyra was het ook voor Breda uit met de korte pret.

'Als een collega uit Parijs of Brussel nu over het spoor naar ons bedrijf komt, reist hij eerst vliegensvlug langs Breda naar Rotterdam om daar de ouderwetse trein terug naar Breda te nemen', zegt Van Glabbeek. Hij is directeur en oprichter van CM, specialist in mobiele betalingen en berichten, tevens hoofdsponsor van NAC.

Volgens hem zijn de afgelopen tien jaar meerdere bedrijven naar Breda getrokken in de verwachting van een goede internationale spoorverbinding. Hij noemt Breda ook wel 'het middelpunt van de Benelux', zo fijn gelegen tussen Amsterdam en Brussel. 'Over het hogesnelheidsspoor kun je in 17 minuten in Antwerpen zijn', aldus de BZW-regiovoorzitter. 'Maar nu worden de mensen bijna gedwongen om de auto te nemen, ook bewoners die even een filmpje in Antwerpen willen pakken.'

De protesttrein van de werkgevers deed er gisteravond veel langer over. Want ook de ingehuurde, 65 jaar oude locomotief met daarachter vijf rijtuigen moest de omweg via Roosendaal maken. De inzittenden vonden dat niet zo erg, want aan boord werd en passant de jaarlijkse nieuwjaarsborrel van de werkgeversvereniging ('captainsdinner') gehouden. 'Het moet wel een ludieke actie blijven', aldus de BZW-woordvoerder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden