VW steekt zich in het nieuw voor Porsche komt

De opening van een nieuwe productievestiging van Volkswagen, in Rusland, trok gisteren weliswaar de bedrijfstop van VW en Skoda naar de Russische republiek, maar het zijn maar kleine gebeurtenissen vergeleken met wat er binnenkort gaat gebeuren....

De investering in Rusland, waarmee VW een importheffing van 25 procent ontloopt, bedraagt een kleine 500 miljoen euro en maakt deel uit van een investeringsprogramma van bijna 29 miljard euro in de komende drie jaar. Met de investeringen wil het concern op de langere termijn de ambitie waarmaken de grootste autoproducent ter wereld te worden. Momenteel is het concern, met onder meer de merken VW, Audi, Skoda, Seat en Bugatti, de vierde producent. Met een productie van 5,7 miljoen auto’s in 2006 heeft de onderneming wereldwijd een marktaandeel van bijna 10 procent. Het concern steekt na enkele jaren van relatieve stilstand weer veel geld in ontwikkeling. Er komt ook in India een fabriek, voor de lokale markt.

In totaal gaat er 21 miljard naar gebouwen en installaties, waarvan de helft in Duitsland blijft. Bijna 14 miljard euro wordt ingezet voor de modernisering en de uitbreiding van het modellengamma. Daarnaast gaat een deel van het ontwikkelingsgeld naar nieuwe, zuinige en schonere benzinemotoren. Op het gebied van de dieselmotoren stapt VW over naar een andere, schonere techniek.

De investeringen in Duitsland zijn mogelijk gemaakt door het loonoffer van het personeel in 2006. In ruil voor de belofte te blijven investeren in de dure Duitse fabrieken, is het personeel langer gaan werken met behoud van loon. De investeringsplannen zijn met instemming begroet door de personeelsvertegenwoordigers. VW kan hun steun goed gebruiken, aangezien een conflict met Porsche op de loer ligt.

Bij wijze van vroeg kerstcadeautje beloofde topman Wendelin Wiedeking van het sportwagenmerk dat zijn bedrijf niet vóór de feestdagen zal pogen Volkswagen over te nemen. De overname, waarvan alleen de datum niet vaststaat, is mogelijk geworden sinds het Europees Hof dit najaar de beschermingswal om VW wegtrok. Deze Volkswagen-wet beperkte de zeggenschap van aandeelhouders tot 20 procent van de stemmen, ongeacht de omvang van het aandelenbezit. Aangezien Porsche 31 procent van de aandelen heeft, en tienduizenden opties heeft verzameld die snel in aandelen omgezet kunnen worden, is de overname een kwestie van tijd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden