VW praat met DaimlerChrysler

DaimlerChrysler en Volkswagen zoeken naar samenwerking. Voor VW vormt Daimler de brug naar Amerika, de Duitsers zijn meester in de fabricage van een compacte auto....

Geen enkel autoconcern kan zich nog veroorloven geheel op eigen kracht nieuwe modellen te ontwikkelen. De ontwikkelingskosten zijn daarvoor te hoog, zeker gezien de onzekere consumentenmarkt. Toen Fiat eerder dit jaar de bons kreeg bij General Motors, maakte het snel daarna bekend met Suzuki samen te werken bij de ontwikkeling van diesel-auto’s. VW en Porsche bouwden samen aan de Cayenne en de Touareg. Toyota, Citroën en Peugeot ontwikkelden gezamenlijk het onderstel en de techniek van een kleine stadsauto die als Aygo, C1 en 107 bij de dealers staat.

Op het gebied van hybride-voertuigen gaan de remmen al helemaal los: Volkswagen, Audi en Porsche werken daarin samen, en General Motors, DaimlerChrysler en BMW sloten een alliantie om een ‘groene’ auto te ontwikkelen.

Dus baren de gesprekken tussen het Duits-Amerikaanse DaimlerChrysler en VolkswagenAudi geen groot opzien. Wel komt de samenwerking op een opvallend moment. Eind september maakte het sportwagenmerk Porsche bekend een belang van 18,53 procent aandelen in het VW-concern te kopen. Enerzijds om de samenwerking te bezegelen, anderzijds om een vijandige overname te voorkomen op het moment dat de speciale ‘Volkswagenwet’ door het Europese Hof nietig zal worden verklaard. Deze wet bepaalt dat niemand meer dan 20 procent van de VW-aandelen mag bezitten.

De aanschaf kwam Porsche op veel kritiek te staan. Een deelname in een concern dat kampt met de naweeën van een corruptieschandaal, last heeft van hoge kosten en slecht management, is niet populair bij aandeelhouders.

En op dat moment komt DaimlerChrysler met samenwerkingsplannen naar buiten. Toch moeten de gesprekken vooral worden gezien in het licht van een technische en strategische coöperatie. Voor Volkswagen kan DaimlerChrysler een brug naar de VS vormen. Voor DaimlerChrysler vormt het bedrijf een leerschool in zuinige brandstoftechniek.

Want welke voorbeelden noemt noemt topman Bernd Pischetsrieder? Eerst noemt hij de ‘minivan’ die Volkswagen dolgraag op de Amerikaanse markt wil brengen. Een auto op het onderstel van de veelverkochte Chrysler Voyager, maar met het sex-appeal van de oude Volkswagen hippiebus. Deze zogeheten ‘microbus’ is al enkele malen aangekondigd, maar nog steeds niet gematerialiseerd. Chrysler kan daarbij een uitkomst bieden.

Het andere welgekozen voorbeeld betreft de Volkswagen Polo: een – naar Amerikaanse begrippen – onooglijk klein autootje met een jaloersmakend brandstofverbruik. En welke partner zou daarbij passen, zegt de VW-man? Dodge. Uitgerekend een merk met uitsluitend stoere en zware uitvoeringen.

Het zijn maar voorbeelden, maar ze zijn wel opvallend goed gekozen.

En tenslotte de historisch verantwoorde keuze van de drie merken: zou het toeval zijn dat Ferdinand Porsche, oprichter van het sportwagenconcern, in 1906 begon als hoofd-ontwerper bij Austro-Daimler, vervolgens overstapte naar Volkswagen, om vervolgens auto’s onder eigen merk te gaan bouwen?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden