VW Polo Blue Motion is nog geen zwaan

Dat de schoonste auto van Nederland momenteel een dieseltje is, is verrassend. Diesel staat immers voor roetwolken, taxi’s, vrachtauto’s enzovoorts....

En roet? Daar zijn filters voor, al hebben sommige fabrikanten nog het onfatsoen diesels af te leveren zonder een filter dat het fijnstof uit onze longen houdt. VW heeft daar trouwens ook een handje van.

Maar de Polo Blue Motion heeft van die feilen geen last. Het is een extra zuinige uitvoering van het lelijke eendje van Volkswagen, in een poging er een fraaie, zuinige zwaan van te maken. Het Blue Motion-logo plakt VW op diverse zuinige en schone modellen van het merk. De eerstvolgende is de Passat Blue Motion, de auto die deze week staat te glimmen op de AutoRAI.

De kleine middenklasser, die populair is bij intercedenten, is licht aangepast om zo zuinig mogelijk uit de hoek te komen. De versnellingsbak en de motor zijn aangepast en ook de buitenkant is anders. Goed kijken: hij heeft een bijna-dichte grille, hij knielt met de spoilers bijna op de grond en heeft banden die slap lijken; exemplaren met een lage rolweerstand door de slappe ‘wangen’.

De spoilers, die de luchtweerstand verlagen, zijn na een weekje rijden al aan flarden. Geen wonder: in stilstand zweeft het voorste deel precies 12 centimeter boven de keien. Dat is niet vragen om schade, dat is schade afdwingen.

Het rijden met de Polo is aanvankelijk een gekmakende ervaring. Zo klinkt de motor vreemd. Het is een driecilinder-dieselmotor en die lopen altijd wat onrustig, maar de versnellingsbak maakt het er niet beter op. De bak heeft zogenoemde lange verhoudingen. In gewone-mensentaal is het daarbij net alsof je telkens een versnelling te hoog schakelt. Zo klinkt het, zo slecht trekt de auto op en de toerenteller laat het ook zien. Lage toeren betekent minder verbruik maar doorgaans ook minder trekkracht. Bij deze motor zou het krachtgebrek bij lagere toerentallen zijn verholpen, maar hij klinkt daarbij als een drenkeling die almaar naast de boei grijpt.

Toch went het snel, doordat de auto een turbo heeft die bij hogere toerentallen meehelpt en de auto vlot vooruit helpt.

Hoe zuinig is de auto? Op papier gemiddeld 3,9 liter/100 kilometer (ruim 1 op 25), maar dat is volgens een standaard- laboratoriumritje.

De eerste 100 kilometer met de Polo ging over de snelweg en een stukje door de stad. Daarbij werd zonder moeite 4,2 liter/100 km gehaald (bijna 1 op 24). Daarna was de lol er een beetje af en liep het verbruik op naar 4,6/100. Later in de week, bij veel stadsritten, werd ook 5,5/100 (1 op 18) gehaald. Altijd nog het verbuik van een heilige, want de gewone diesel-Polo doet in het lab (stadsverkeer) al 6,5/100.

Wat opvalt, is dat de Polo zo sober wordt geleverd. Het ontbreken van een airco is te billijken, maar het ontbreken van een cruise control is onbegrijpelijk.

En waarom heeft de auto eigenlijk geen start-stopfunctie, waarbij de motor afslaat bij stilstand? Scheelt zo’n 0,5 liter diesel per uur. Dat is volgens VW een bewuste keuze: om de acceptatie van de auto zo groot mogelijk te maken, moet-ie zo gewoon mogelijk zijn. Dat is gelukt. Misschien een beetje té goed, want als zwaan is hij nog niet perfect.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden