NieuwsImportheffing Airbus

VS verhogen importheffingen op Airbus-toestellen

De Amerikaanse importheffing op Europese vliegtuigen gaat van 10 naar 15 procent. Dat hebben de VS zaterdag bekendgemaakt. Reden is de illegale staatssteun die Airbus jarenlang heeft gekregen en nog altijd zou krijgen van de EU-landen. De WTO gaf de VS vorig jaar toestemming tegenmaatregelen te nemen.

Een Airbus A320-214 van Easyjet landt in Nantes.Beeld Reuters

De arbitragecommissie van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) zei vorig jaar dat de Amerikanen invoerrechten mochten heffen op 7,5 miljard dollar aan Europese importgoederen. Eerder werden al heffingen gelegd van 25 procent op andere producten, waaronder kaas, olijven en whisky. Bij Airbus-toestellen ging het om 10 procent. De EU verklaarde gestopt te zijn met die staatssteun. Maar in december oordeelde de WTO daar anders over. Genoeg reden voor de Amerikanen om de heffingen van 10 naar 15 procent te verhogen.

Airbus reageerde verbolgen op het besluit. De Europese vliegtuigbouwer denk dat het vooral de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zal treffen die nu meer moeten gaan betalen voor Airbus-toestellen. Veel Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen kampen met tekorten aan vliegtuigen, ook door de problemen met Boeing na de rampen met het 737 Max-toestel. Airbus verklaart dat door de verhoogde heffing de handelsgesprekken van de EU met de VS verder in het slop raken.

Staatssteun Boeing

Ook Boeing is herhaaldelijk ervan beschuldigd dat het staatssteun krijgt van de Amerikaanse overheid voor de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen. De EU heeft dit ook aanhangig gemaakt bij de WTO. Hierover zal de WTO – die overigens geen beroepscommissie meer heeft omdat de Amerikanen weigeren nieuwe rechters te benoemen – waarschijnlijk in juni uitspraak doen. Als de WTO ook de Europeanen in het gelijk stelt, zal de EU weer heffingen leggen op Amerikaanse toestellen.

Airbus wil de heffingen proberen te omzeilen door meer vliegtuigen te gaan maken in de VS zelf. Airbus heeft een fabriek in Mobile (Alabama). De productie wordt daar verder opgevoerd naar zeven vliegtuigen per maand.

De tariefsverhogingen gaan in op 18 maart. De Amerikanen zeggen bereid te zijn tot een schikking met Brussel. De twee machtsblokken zijn al sinds 2004 in conflict over steunprogramma’s aan vliegtuigbouwers Airbus en Boeing. Daar zijn al meerdere gerechtelijke uitspraken over gedaan, maar telkens gaan beide partijen weer in beroep.

De Amerikanen hebben ook enkele heffingen aangepast op Franse kaas, Schotse whisky en olijven. Zo werd de heffing op pruimensap verlaagd. Het grootste deel van de heffingen op Europese producten is gelijkgebleven op 25 procent.

Airbus kan niet echt van crisis bij Boeing profiteren

Airbus kan zijn productiecapaciteit niet snel genoeg uitbreiden om te profiteren van de crisis bij Boeing na de rampen met de 737 Max.

Airbus kampt nu al met een grote achterstand in de leveringen. Nieuwe bestellingen van de A320, een alternatief voor het toestel van Boeing, kunnen pas in 2025 worden opgeleverd.

Nu maakt het Europees concern 63 vliegtuigen per maand. Dat kan stapsgewijze worden verhoogd tot 67 toestellen in 2023. Ook de productie van de A321-variant in het Duitse Hamburg kan niet verder worden verhoogd, hoewel Airbus van plan is een deel van de productieruimte te gebruiken van de A380, het monstervliegtuig voor maximaal 853 passagiers.

De A320-familie behoort tot de best verkochte vliegtuigen met een enkel gangpad ter wereld. Airbus heeft ruim 7.100 toestellen verkocht aan meer dan 110 vliegmaatschappijen. De vraag naar monstertoestel A380 is gestagneerd.

Bij Boeing daalt de verkoop aanzienlijk. In januari werden maar 19 vliegtuigen afgeleverd en kwam geen enkele nieuwe bestelling binnen.

De Boeing 737 Max zal op zijn vroegst midden dit jaar weer kunnen vliegen. In de eerste helft van vorig jaar haalde Airbus Boeing in als grootste vliegtuigproducent in de wereld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden