Vroege sluiters missen geen enkele verjaardag

Wat heeft het verruimen van de winkelsluitingstijden nu voor de winkeliers opgeleverd? Het blijft vaag. Ook zes maanden later kan niet vastgesteld worden dat het besluit heeft geleid tot een hogere omzet....

'De enige structurele ontwikkeling van de afgelopen maanden is geweest dat met name supermarkten hun openingstijden hebben verruimd tot 8 uur 's avonds. En dat alleen omdat men niet wilde achterblijven bij Albert Heijn. Maar zelfs Albert Heijn maakt geen gebruik van de wettelijke mogelijkheden.'

In de non-foodsector zijn de gevolgen nog veel beperkter. Volgenhs de HBD-monitor beperkt deze sector zich - met uitzondering van Amsterdam - tot het verder doorvoeren van koopzondagen tot 6 of 12 keer per jaar. 'In de meeste winkelgebieden kan men 's avonds nog altijd straffeloos een kanon afschieten. De voorstanders geven weinig blijk van vernieuwende initiatieven. De tegenstanders hebben nog geen verjaardag hoeven te missen.'

Uit de HBD-monitor blijkt dat in het consumentengedrag ook weinig verandering is opgetreden. De aankoopmomenten op de dag zijn weinig veranderd. 'Alleen in de food-sector zijn tekenen van een zich wijzigend koopgedrag opgetekend. Het aantal boodschappentrips is hier gestegen van gemiddeld 8,5 tot 9,5 keer per maand. Parallel hiermee zien we dat ook de gemiddelde afgelegde afstand daarbij is teruggelopen van 4 naar 3 kilometer. Maar heeft dat ook meer omzet opgeleverd?'

Volgens de HBD-monitor zijn er tekenen die daarop wijzen, maar geen statistische zekerheden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden