Vrije val De Telegraaf zet door

De oplagecijfers van De Telegraaf blijven kelderen. De betaalde oplage van Nederlands grootste krant is gedaald tot net onder de 400 duizend, 9 procent minder dan een jaar eerder. Dat is dinsdag bekendgemaakt, op de dag dat Telegraaf Media Groep (TMG) een aanvullende reorganisatie aankondigde.

Beeld ANP - Robin van Lonkhuijsen

Ook andere kranten hebben het moeilijk, maar die presteren beter dan De Telegraaf. Dat is slecht nieuws voor hoofdredacteur Paul Jansen, die er in zijn eerste jaar niet in is geslaagd de vrije val van de krant te stoppen. Wel is de digitale oplage gestegen, met 19 duizend.

De betaalde oplage van De Telegraaf daalt al sinds 2001, toen de krant nog ruim 800 duizend abonnees had. Pogingen om de trend te keren, zoals de overgang op tabloidformaat, leverden onvoldoende resultaat op. Dat geldt tot nu toe ook voor de koerswijziging van Jansen: hij kiest voor meer verdieping en onderzoeksjournalistiek, vanuit de gedachte dat je pas abonnees krijgt wanneer je iets toevoegt aan het 'gratis' nieuws op internet.

Omdat ook de advertentie-inkomsten voortdurend dalen maakte moederbedrijf TMG gisteren bekend dat het 90 miljoen euro wil bezuinigen tot 2019; grofweg een vijfde van de totale kosten. Daar komen eenmalige reorganisatiekosten van 30 tot 40 miljoen bij.

Tekst gaat verder onder de graphic.

Beeld de Volkskrant

Een flinke besparing is de eerder aangekondigde verplaatsing van het hoofdkantoor van dochterbedrijf Holland Media Combinatie van Alkmaar naar Amsterdam. De kranten van HMC, onder meer het Noordhollands Dagblad en Leidsch Dagblad, worden voortaan gemaakt op de Basisweg, waar ook de Telegraaf is gevestigd. De geplande verhuizing zorgt voor onrust, door cultuurverschillen tussen de redacties. De operatie kost 75 banen, op commerciële afdelingen.

Intern is veel discussie over het TMG-plan alle redacties te laten aansturen door een directeur journalistiek. Volgens een woordvoerder is het aan de hoofdredacteuren hoe ze dit organiseren. 'Daarover zijn nog gesprekken gaande.' Hij wil niet ingaan op het hardnekkige gerucht dat Jansen zelf directeur journalistiek wil worden, in combinatie met zijn hoofdredacteurschap. Naar verluidt gaat de voorkeur van de leiding uit naar iemand anders, die minder streng toeziet op de scheiding van commercie en redactionele inhoud.

Omdat de kas relatief leeg is, overweegt TMG het hoofdkantoor op de Basisweg te verkopen en terug te huren; dat zou minstens 60 à 80 miljoen euro opleveren.

Er is nog altijd geen akkoord bereikt over het onderbrengen van de TMG-radiozenders Sky Radio en Radio Veronica in een bedrijf met Radio 538 en Radio 10 van Talpa. Dat moment zou wel 'dichtbij' zijn. Op termijn wil De Telegraaf ook op videogebied intensiever samenwerken met John de Mols concern en een sport- en een entertainmentkanaal lanceren. Daarover wordt 5 oktober meer bekendgemaakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden